Full version: Klätterrosor
Öland
Någon här på forumet som har byggt en rosenpergola? Vilka rosor har ni använt?
Jag har läst Lars-Åke Gustavsson rosbibel och hittat följande sorter jag skulle vilja ha: Polstjärnan, New Dawn, Rosa Helenae 'Hybrida', Leverkusen, Flammentanz, Dorothy Perkins, Constance Spry, Paul's Scarlet Climber och några till jag inte kommer ihåg namnet på.
Jag har även funderingar på att blanda in någon clematis och kaprifol.
Själva gången blir ca 16 m lång och löper i öst-väst riktning. Mao kommer hälften av rosorna att bli planterade på norrsidan.

Eftersom jag bor i zon 1 hoppas jag slippa vintertäcka rosorna, verkar besvärligt tycker jag. Så om ni har erfarenhet av dessa rosor vore det roligt att höra hur de fungerar.

Många frågor blev det, men är tacksam för all hjälp eftersom det är ett rätt stort projekt så det gäller att få så många tips som möjligt. tongue.gif

Gunilla
kerstin z5-6
Blanda in clematis är igen dum idee -kanske kaprifol blir för starkväxande i z 1 ?
Hybridan , polstjärnan , Leverkusen, Flammentanz behöver säkert ingen täckning i z1 .
Hälften av rosorna planterade på norrsidan -av stolparna menar du ? de kommer att sträcka sig mot ljuset hur som helst.

Du kan ju också fundera på , med tanke på din trevliga zon om du inte skulle ta någon eller några fler remonterande -Polstjärnan och Flammen är ju engångsblommande
En jag def skulle välja om jag bodde i z 1 är Ilse krohn superior climbing
Finns bla på rosenposten hemsida
Kajsa
Har lånat Lars-Åke Gustavssons Rosbiblar över Jul och ser att där finns
listat en massa rosor för lite svårare ljusförhållande. Men hälften av rosorna
på norrsidan, kan bli kallt på vintern, rosen kan skjuta långa klena skott med lite blommor eller bara i topparna. Men om du följer bokens råd om
sorter blir det nog jättefint, du bor ju på Öland.
Själv har jag Nevada och Aicha som tydligen tål skugga,
och blir höga.
Öland
Tack Kerstin o Kajsa för era svar. Har läst mkt i Gustavssons bok, men det är inte många remonterande rosor han rekommenderar för stora bågar i zon 1-2. Jag vill ju gärna blanda sorterna lite och frågan är då om några är så kraftiga att de tränger tillbaka de andra, om ni förstår vad jag menar smile.gif
Nästa nummer av AoT skulle ha lite tips om klätterrosor, får se om det finns nåt matnyttigt där.
Men som sagt, vill gärna ha mer info från er med ngn av dessa rosor
/Gunilla
Louise i Göteborg
Den frodigaste av mina pergolarosor är 'Blusch Rambler'. Storväxt, blomrik och frisk. Fast inte remonterar den inte.
Av dom på listan i det första inlägget har jag bara Helenea och den skulle jag vilja säga är för starkväxande för en pergola i de sydligare zonerna. Min växer i ett gammalt äppleträd och är jättelik.
Om man stirrar för mycket på "remonterbarheten" missar man mycken rosenfägring. Ställer mig i kören av clematisinblandare.
Öland
Å jag som tycker Helenae är så vacker, får fundera hur jag ska göra. Hur är det med Polstjärnan, den kanske också blir väldigt kraftig?
Kajsa
Balsgårdsrosorna "Balder och Freja" blir ca 3m och blommar hela sommaren
har själv beställt Freja i vår, dom här nya rosorna är friska, vackra.
Dessa blommar hela sommaren "New Dawn" ca 4m ljust-rosa, skuggtålig.
"Gloire de Dijon" ca 4m gul bäst i en varm zon, från 1853.
"Wrams Gunnarstorp", ca 3-4 m lilarosa, en ros funnen i Skåne
växer kraftigt och brett. ( Den ska jag själv köpa, en kultursort)
Heidelberg" ca 3,5 m röd, blommar till sen höst.
"Mme Alfred Carrieré" ca 4m krämvit, blir hög i en varm zon, från 1879
blommar långt in på hösten. Snygg färg.

Leverkusen gul, blommar om senare på sommaren, samma med rosen
Sympathie den bästa återblommande rosen 3-4 m hög, röd.
Polstjärnan blir ca 5 m eller mer med stöd, blommar en ggn.
Växer kraftigt, tätt, kan ledas upp i träd.
Kajsa
Öland
Glöm rosen Heidelberg, Flora Linnea skriver att rosen får så mycket
svampsjukdomar att man inte vill sälja den. Av röda klätterrosor rek. man
Flammentanz, Pauls Scarlet Climber, Santana, Blaze och Sympathie.
MRLINDELL
Jag har planterat 3 Flammentanz i väntan på att vildvinet skall ta sig och hoppas på att huset försvinner i en djungel av röda rosor ... men jag tror att Santana kan vara ett minst lika bra val, de blommar hela hösten till första frosten.
Det finns inget vackrare än blodröda rosor, min rabatt med knallröda HC Andersen (ej klätterros) och storvuxen Astilbe har lockat många nyfikna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon