Hej
Tänkte att jag skulle starta en tråd där jag kunde samla mina identifieringsfrågor. Blev med trädgård i vintras och nu exploderar det av allt möjligt överallt. Just nu känns alla växter som ogräs, men vad ska jag spara på och vad ska jag försöka utrota? Jag är jordens amatör på trädgård, så skratta inte om det är alltför världsberömda växter. Säg gärna till om jag ska ta andra bilder eller bilder på ett annat sätt för att förenkla för er alla duktiga människor. Here we go....
DSC04849liten.jpg Ser ut lite som syren, men har ludna blad. Doftar starkt. Och är alldeles full med bladlöss...
DSC04853liten.JPG Under den med prickiga blad skymtar man dessutom några smultronliknande blad som sprider sig som en löpeld ut i gräsmattan och rabatten. Det är dock inte smultron, för dem känner jag faktiskt igen...
DSC04850liten.jpg
DSC04857liten.jpg
DSC04856liten.jpg
DSC04854liten.jpg En stor yvig buske.
DSC04859liten.jpg
DSC04858liten.jpg Blev visst en vissen bild... Det är en buske som ser halvdöd ut, men det kommer små blad i alla fall.
Åsa, mälardalen zon 2
08-06-2010, 06:18
olvon
lungrot
benved
måbär
?
schersmin
pion
spirea
Elisabeth-Västkustkolonisten
08-06-2010, 08:25
Kanske nr 5 är pipört?
Jag tror att Åsa, mälardalen menar Lungört. (Är det rätt, Åsa?) Det som sprider sig nedanför kan det vara Revsmörblomma?
Åsa, mälardalen zon 2
08-06-2010, 19:22
Det var lungört jag menade.
Åååååh schersmin, spirea, pion - det låter ju underbart. Ska genast googla :-)
Okej, den här lungörten, den trivs bra i skugga vad jag förstår. Nu står den mitt i solgasset i västerläge. Och den är på väg att kvävas av en daggkåpa. Skulle den trivas på syrenens östersida, tro? Där växer det mest mossa i dag.
Nr 5, såpnejlika? Borstnejlika? Kanske?
anne-li i olofstorp
13-06-2010, 20:27
1. ngn fibbla?
2. Renfana
3. Näva
4. Silverarv
5. Kärringtand??
6. Kaprifol
Förra bildserien är nästan 100 på att nr 5 är såpnejlika!
Aqvakul
13-06-2010, 20:36
CITAT (anne-li i olofstorp @ 13-06-2010, 21:27)

1. ngn fibbla?
2. Renfana
3. Näva
4. Silverarv
5. Kärringtand??
6. Kaprifol
2. kan oxå vara rölleka
3. är nog teveronika
Red Top
13-06-2010, 21:07
CITAT (anne-li i olofstorp @ 13-06-2010, 21:27)

1. ngn fibbla?
2. Renfana
3. Näva
4. Silverarv
5. Kärringtand??
6. Kaprifol
Det är jag med.
Den ser ut att vara angripen av t ex bladlöss.
anne-li i olofstorp
13-06-2010, 21:14
CITAT (Aqvakul @ 13-06-2010, 21:36)

2. kan oxå vara rölleka
3. är nog teveronika
Absolut!
"Menade rött fast jag sa blått" sa alltid en bekant när han hade fel.....
Ja, såpnejlikan (om det nu är det) är definitivt angripen. Vi har massor med vinbergssnäckor, kan det vara dem? Måste kolla löss under bladen också.
Så det är en kaprifol, det där riset. Då kan det ju vara värt att försöka flytta den.
Tack - ni är så fantastiska!
Kan inte ettan vara havrerot, gul, ängshavrerot (blå).
Nr 5 av de första bilderna är säkerligen just såpnejlika som någon annan föreslog. Minns själv att jag frågade om denna här på forumet för 4 år sen när min trädgård var ny.
Vissa av bladen är ihopkrullade vilket beror på att en liten larv byggt sitt bo där. De brukar dock inte göra någon mer skada på växten mer än att några av bladen blir ihopkrullade.
Nu är 4:e året som jag har denna växt och alltså år 4 som jag försöker få dem att stå hela sommaren tills de blommat ut. Samtliga år tidigare har något slagregn fällt dem strax innan blomning, de är rätt sköra i stjälkarna och jag har en runderl ca 2m i diameter, så börjar det vika sig i ena kanten så ligger alla strax ner

. År 2 försökte jag således göra nåt rutnät med ståltråd mellan dem, men satte den får långt. Förra året satten jag den högre, men då brast den då det blev för tungt. Nu i år har jag spikat ihop ett par träspaljeer och lagt ovanpå och spikat fast i stagkäppar ner i marken....återstår om det fungarar
/ Helén
Jaha, där ser man. Jag kollade såpnejlikan efter bladlöss, men det fanns inga sådana, så den där larven tror jag på. Mina står rätt skyddat intill husgrunden, så de kanske klarar väder och vind.
Ettan i andra bildserien visade sig vara gul.
Då är jag nästan 100 på att det är havrerot! Om det är det går den faktiskt att äta (roten) används som svartrot. Jag odlar ängshavrerot, MUMS!!! Lätt kokt med smör... Havrerot kan bli rejält hög om den växer på rätt ställe, lägre där det inte är så bra förutsättningar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.