Hej
Tänkte att jag skulle starta en tråd där jag kunde samla mina identifieringsfrågor. Blev med trädgård i vintras och nu exploderar det av allt möjligt överallt. Just nu känns alla växter som ogräs, men vad ska jag spara på och vad ska jag försöka utrota? Jag är jordens amatör på trädgård, så skratta inte om det är alltför världsberömda växter. Säg gärna till om jag ska ta andra bilder eller bilder på ett annat sätt för att förenkla för er alla duktiga människor. Here we go....
DSC04849liten.jpg Ser ut lite som syren, men har ludna blad. Doftar starkt. Och är alldeles full med bladlöss...
DSC04853liten.JPG Under den med prickiga blad skymtar man dessutom några smultronliknande blad som sprider sig som en löpeld ut i gräsmattan och rabatten. Det är dock inte smultron, för dem känner jag faktiskt igen...
DSC04850liten.jpg
DSC04857liten.jpg
DSC04856liten.jpg
DSC04854liten.jpg En stor yvig buske.
DSC04859liten.jpg
DSC04858liten.jpg Blev visst en vissen bild... Det är en buske som ser halvdöd ut, men det kommer små blad i alla fall.
Åsa, mälardalen zon 2
08-06-2010, 06:18
olvon
lungrot
benved
måbär
?
schersmin
pion
spirea
Elisabeth-Västkustkolonisten
08-06-2010, 08:25
Kanske nr 5 är pipört?
Jag tror att Åsa, mälardalen menar Lungört. (Är det rätt, Åsa?) Det som sprider sig nedanför kan det vara Revsmörblomma?
Åsa, mälardalen zon 2
08-06-2010, 19:22
Det var lungört jag menade.
Åååååh schersmin, spirea, pion - det låter ju underbart. Ska genast googla :-)
Okej, den här lungörten, den trivs bra i skugga vad jag förstår. Nu står den mitt i solgasset i västerläge. Och den är på väg att kvävas av en daggkåpa. Skulle den trivas på syrenens östersida, tro? Där växer det mest mossa i dag.
Nr 5, såpnejlika? Borstnejlika? Kanske?
anne-li i olofstorp
13-06-2010, 20:27
1. ngn fibbla?
2. Renfana
3. Näva
4. Silverarv
5. Kärringtand??
6. Kaprifol
Förra bildserien är nästan 100 på att nr 5 är såpnejlika!
Aqvakul
13-06-2010, 20:36
CITAT (anne-li i olofstorp @ 13-06-2010, 21:27)