Full version: Svartavinbärsproblem
Belladonna
[size="2"]Hej
Det var länge sedan jag var här, men när man hittar problem, kommer man på att just ja, Odla.nu kan man ju en massa hjälp härifrån.

Nu är det så här: mina röda vinbärs buskar har fått för tredje året i rad, på löven, skjälkarna/skaften på löv och bären, blir drabbade fläckvis med nå orange upphöjt. Man försöker plocka´allt angripet, lätt är det inte.
Allt som plockas bort hamnar i soptunnan för säkerhetsskull!

Sedan har den ena busken fått en massa små hål i löven, precis som något har ätit men det finns inga larver, hittar inte nån iaf.

Hoppas på några kloka svar av er trädgårdsvänner.

Belladonna med Svarta vinbärs problem sos.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Vet inte om det är röda eller svarta vinbär eftersom du blandar i ditt inlägg men jag antar att det ser ut såhär:

Det är gamla bladlusskador, när bladlusen suger i de små knopparna blir det skador som syns senare, detta är dock inget direkt problem och man ställer nog till mer skada på växten genom att plocka bort bladen. Man kan testa att spruta busken med matolja och såpa innan knoppsprickning på våren för att kväva ev. bladlusägg.
Belladonna
Hej och Tackar
Jag visste väl att det skulle börja komma förslag...

Hoppsan det är dom röda vinbärsbuskarna, jag menar som är drabbade.

Men jag tycker det ser inte ut riktigt så men nästan, bladen blir inte ihoprynkade eller bulliga och dom runda fläckarna mera tydlig orange färgat.
Löven blir inte intorkade där dom är drabbade.

Belladonna
Aqvakul
Det är säkert bladlusangrepp. Det är tyvärr inget att göra något åt i efterhand. Vinbärsbuskarna klarar det bra ändå.
Bassam
Hej

Jag tycker att dem attackerade från Svamp som heter ( plasmopara viticola ) , du kan googla på den här namn och du vet hur man kan bekämpa svampen : 1 man ska borta skadad delar och bränna dem, 2 man ska borta alla bladen som är nära marken , 3 man kan använda mjölk vatten eller bikarbonat som blandad med vatten.

H:Bassam

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon