Gottegrisen
08-06-2010, 10:54
Hejsan! Har införskaffat ett miniväxthus med plast runt, storleken är ca 200x130x70cm. På framsidan finns två dragkedjor och man har möjlighet att ha "dörren" uppbunden.
I växthuset har jag på ena sidan en chiliplanta och en physalis, på den andra har jag en paprika samt tre tomater (två busktomater och en vanlig tomatplanta).
Jag har placerat växthuset bredvid ett gullregn som vi har på vår tomt, det får sol under större delen av dagen men skuggas ett par-tre timmar på dagen. Tänkte först haft det emot en garagevägg i söderläge, men när jag ställde det där först med mina förkultiverade oregano- och basilikaplantor så dog dem redan efter en dag, då det var riktigt varmt och soligt.
Hur sköter jag bäst om allt?
Jag har frågetecken kring hur mycket och ofta jag bör ha öppet dörren?
Är det för många växter för såpass liten yta? Har noterat på morgonen att det bildats rätt mkt kondens på väggarna inuti växthuset.
Vad tror ni om läget?
Kan lägga in lite bilder på det, fast just nu har jag inte bilderna på denna datorn.
Tacksam för alla tips och idéer.
Andersdotter
08-06-2010, 12:59
Hej!
Jag har ett likadant växthus som du, det är mitt första år med växthus, men ville prova innan jag satsar på ett större, för större skulle jag behöva, jag har helt fullt och allt växer så det knakar.
Jag brukar rulla upp "dörren" varje morgon och stänga på kvällen, när det har varit lite kyligare så brukar jag bara öppna utan att rulla upp plasten.
Mitt hus står i mycket sol, men jag har en juteväv som jag kan skugga lite med om solen blir alltför stark o varm (använde faktiskt den när det var kallt i våras ute också).
Jag har 3 tomatplantor, gurkor, physalis, hängade jordgubbsplanta,melon, squash, olika kryddor, gul lök, och så provade jag att så sallad i balkonglådor och oj vad det växer. - Nu kanske du förstår att jag har fullt - .
Varje kväll duschar jag inne i växthuset med trädgårdsslangen och det verkar funka bra. Precis som du har jag kondens på morgonen, men det vet jag inte om det gör ngt.
Kul att höra hur det går för dig.
AD
Har ni möjlighet så ska det vara bättre att vattna på morgonen än på kvällen.
Andersdotter
08-06-2010, 14:17
På morgonen - ja det ska jag göra. Tack för tips och råd!
Gottegrisen
09-06-2010, 08:47
CITAT (Peztis @ 08-06-2010, 14:22)

Har ni möjlighet så ska det vara bättre att vattna på morgonen än på kvällen.
Jag har också hört detta någonstans, men vad beror det på?
Andersdotter>>> Varför duschar du i växthuset? Är det din bevattning så att säga som du sköter på det viset? Jätteroligt att höra om ditt växthus också, har du möjlighet att lägga upp bilder från det med? Vore jättekul att få se.
Kom på en sak till:
Ska jag och om ja, i så fall, hur mkt och ofta ge växterna näring?
Chili?
Tomater?
Physalis?
Paprika?
När jag planterade om växterna i stora krukor, spänner (ca tio liters) blandade jag ut planteringsjorden med kogödsel.
kerstin z5-6
09-06-2010, 09:15
Problemet med små växthus är att de
1 ofta blir alltförvarma...mellan + 35 till + 45 börjar rötterna dö på dina växter
2.Klimatet i sådana hus är ofta alltför torrt varför det kan vara bra att försöka öka luftfuktigheten
Viss kondens gör inget, Vattning gärna morgon så det finns lite luftfuktighet kvar därinne under hetaste tiden på dagen
3.om man vill kan man ha en fläkt som cirkulerar luften i växthuset men det kostar el förstås
Åsa, mälardalen zon 2
09-06-2010, 09:23
Kondens + tomatplantor brukar dock innebära svampsjukdomar. Är det +10-12C eller varmare om nätterna så kan man ha det öppet även på nätterna, jag har nästan aldrig mitt växthus stängt mer än möjligtvis vår el. höst + vinter. Även lite tidig morgonsol runt 4-5 på morgonen under sommaren kan få temperaturen att stiga ganska mycket i ett litet växthus.
Andersdotter
09-06-2010, 16:35
Ja, jag duschar och det blir som min bevattning, men jag har köpt näring för trädgårdsplantor (fick rådet av en väninna som gödslade med det förra året i sitt växthus) och då blir det bevattning i kanna.
Jag har försökt ladda upp bilder nu, men de var för stora och jag vet inte hur jag ändrar det . Sorry
Gottegrisen
10-06-2010, 07:55
Intressant information, tack för alla tips. Ska jag tolka er rätt så tror jag att jag bör behålla nuvarande placering på växthuset, då det tidigare läget skulle bli alltför varmt. Kan berätta att jag tidigare år haft tomatplantor i stora spänner placerade mot söderväggen, där jag nu alltså valt att inte placera växthuset, och vissa varma sommardagar blev de lite skrumpna trots att de stod ute i det fria. Mao, kanske en väl varm placering.
Här följer så lite bilder på mitt första, men inte sista

växthus.
[attachment=50885:IMG_2647.jpg]
[attachment=50886:IMG_2648.jpg]
[attachment=50887:IMG_2649.jpg]
[attachment=50888:IMG_2650.jpg]
[attachment=50889:IMG_2651.jpg]
[attachment=50890:IMG_2652.jpg]
[attachment=50891:IMG_2653.jpg]
Andersdotter
14-06-2010, 16:02
Vad kul att se vad det växer hos dig.
Hur ska man göra när det står att bilderna är för stora???
Ngn som vet???
kerstin z5-6
14-06-2010, 16:18
Gör bilden mindre i storlek i något bild behandlingsprogram
Andersdotter
15-06-2010, 11:18
Nu ska vi se om jag kan få lite bilder från mitt miniväxthus. Bilder togs för ett par veckor sedan.
[attachment=51061:V_xthuse...0_002_48.JPG]
Andersdotter
25-06-2010, 06:15
Nu växer det "så det knakar" i mitt lilla växthus, jag har faktiskt varit tvungen att köpa ytterliggare ett. Så nu är det inte så trångt längre.
Igår smakade vi på den första mini-slanggurkan, det har blivit ca 10 st. Åh vad härligt god och förmodligen extra god när man har odlat själv.
Jordgubbarna i ampeln är också fantastiska.
Detta är verkligen jättemysigt.
AD
Leonard91
28-06-2010, 13:07
Kul!

Andersdotter: Vart köpte du ditt växthus? Den varianten verkar väldigt praktisk eftersom att det ändå är så pass högt. Länka gärna om möjligt
Gottegrisen
01-07-2010, 21:01
Även hemma hos mig går det fint med växandet, nu när värmen kommit på allvar också blir det bra fart på plantorna. Paprikan tar sig fint och de första jordgubbarna skördades i veckan som gick.
Ska försöka få fram lite bilder på det hela.
Andersdotter
16-07-2010, 13:26
Leonard: jag köpte mina bägge på Ö&B, tror de kostade 370 kr st.
Nu har det växt så mycket så jag har varit tvungen att ställa ut en del plantor
mot en vägg där solen ligger på mest hela dagen - kräver mycket vatten -
men oj vad det växer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.