|
Jag skulle vilja ladda ner musik (lagligt) där jag kan välja mina favvolåtar och bränna en CD. Jag har letat men hittar bara där man laddar ner hela album. Finns det någon hemsida där man endast kan välja ut vissa låtar att ladda ner ?
Bitta98
08-06-2010, 11:34
Hej! Har du prövat med i Tunes store, där kan man köpa enstaka låtar eller hela album. Man laddar ner itune(gratis) och kan därifrån bränna cd utan problem.
Tack för tipst - det ska jag titta närmare på.
iTune är jättebra ... jag köper enstaka låtar ... dem jag gillar ... sen bränner jag favorit-cd
Vad kostar det att ladda ner ? Jag har sökt men hittar det inte.
Myosotis
09-06-2010, 14:23
Och hur funkar det? Hur betalar man?
titti49zon6
09-06-2010, 14:24
Om du söker låten du vill ladda ned så ser du vad det kostar, har sett att det kostar mellan 9:--12:- / låt
Aha - man måste först klicka på en låt. Då ska jag kolla mer.
PeterDeleter
09-06-2010, 14:30
Allt på Internet är gratis... Erkänner jag kör det så. Uselt? Visst. Damen har tagit efter detta med talböcker. Hon som var så rädd tidigare för allt sånt. Ja, ja Snart knackar väl polisen på dörren.
titti49zon6
09-06-2010, 14:32
Har inte köpt några låtar själv men så här står det i villkoren
BETALNINGSMETODER
Vid betalning accepteras kredit- och betalkort, betalning via Ditt Click & Buy konto (Klicka- & Köpkonto), samt iTunes Stores egna presentkort, iTunes Card, Content Codes och månatliga gåvobevis. Om ett kredit- eller betalkort, eller Ditt Klicka- & Köpkonto används kommer iTunes innan köpet eventuellt att inhämta ett godkännande för ett belopp som täcker ordervärdet från kortets utfärdare eller från Click & Buy (som tillämpligt). Debitering sker vid köpetillfället eller kort därefter. Om värdet på ett presentkort, iTunes Card eller gåvobevis används kommer beloppet att dras vid köpetillfället. Om den totala köpeskillingen skulle överstiga det återstående värdet på ett presentkort, iTunes Card eller gåvobevis, kommer mellanskillnaden att debiteras på Ditt kredit-, betalkort eller Klicka- & Köpkonto.
iTunes Store accepterar följande kredit- och betalkort: Visa, MasterCard och American Express.
Myosotis
09-06-2010, 14:36
 Herregud vad krångligt. Inget för mig.
fuchsian
09-06-2010, 15:06
CITAT (Myosotis @ 09-06-2010, 15:36)   Herregud vad krångligt. Inget för mig. Enklare att använda biblioteket, så länge det finns .... man vet ju aldrig...  ....fuchian
andersen
09-06-2010, 15:19
CITAT (fuchian @ 09-06-2010, 16:06)  Enklare att använda biblioteket, så länge det finns .... man vet ju aldrig...  ....fuchian Kopierar du musik ifrån bibloteket?
titti49zon6
09-06-2010, 16:29
Så krångligt är det ju inte om man har ex.Visakort eller som jag betalar med Visa E-kort när jag handlar på nätet. Klicka på den låt du vill köpa och sen betala med kortet (klart att man måste registrera sig först och logga in) inte svårare än att regga sig på alla andra siter
Genast infinner sig frågan från novisen - vad är Visa E-kort ? Jag börjar ana att jag föddes i ett annat århundrade.
titti49zon6
09-06-2010, 16:55
Förlåt Alba och ni andra. Jag menar ju Swedbanks E-kort (är anknytet till Visakortet men var gång så får man ett nytt nummer och sätter själv köpgräns, "himla smidigt att handla på nätet med och kostar inget extra)
När jag laddade ner iTunes skapade jag ett konto ... kopplade det till mitt Visakort och angav ett lösenord för kontot. Varje gång jag köper musik eller spel behöver jag bara ange mitt lösenord, så dras pengarna från kontot. Detta ska vara ett helt säkert system och det absolut enklaste jag någonsin råkat på. Jag får också varje gång jag köpt något ... ett mail som visar vad jag köpt och vad det kostar. Barnen använder det och alla är nöjda, har aldrig varit några problem.
Jag plockar ut låtar jag gillar på You Tube, konverterar dem till mp3 med ett gratisprogram, Any Video Converter. Laddar ner album med, fast på andra sidor.
Myosotis
09-06-2010, 19:58
CITAT (Alba @ 09-06-2010, 17:39)  Jag börjar ana att jag föddes i ett annat århundrade.  Jag med. Har inget visakort eller liknande, och då får det ju vara. Hade annars gärna betalat för att få ladda ner vissa låtar, det är så få så det skulle inte bli dyrt. Men ska de försvåra på det sättet är det inte konstigt om alla laddar ner olagligt.
Jag fick brev från SEB ang. bankomatkorten som kommer att försvinna helt. Då återstår bara Visa eller liknande antar jag. Sen är det ju det där med att lämna ut numret på Visa-kortet när man handlar  Jag skulle vilja ha ett separat konto där jag kan föra över bara de pengar jag just då behöver för att handla på nätet. Det måste ofta vara ett Visakonto när man handlar så det innebär ju att jag måste ha 2 Visakonton. Jag har SEB och kan inte finna någon annan lösning där.
CITAT (Alba @ 09-06-2010, 21:09)  Jag fick brev från SEB ang. bankomatkorten som kommer att försvinna helt. Då återstår bara Visa eller liknande antar jag. Sen är det ju det där med att lämna ut numret på Visa-kortet när man handlar  Jag har också varit väldigt skeptisk till att lämna ut kortnummer mm ... men tack vare barnen så har jag vågat och är enbart nöjd med alla köp jag gjort på nätet. Jag har Visakort 2 ... det kostar bara 50 kr/år (på Swedbank) ... man får göra 12 kontantuttag/år ... gör man fler så kostar det. Jag gör inga kontantuttag ... vill inte handskas med sedlar eller mynt ... betalar allt med kort.
Ja jag börjar sakta men säkert inse att jag måste hänga med i utvecklingen. Jag handlar med Visa på sta'n och kommer förmodligen att vänja mig med att lämna ut det på nätet på säkra sidor-om det nu finns några säkra.
malcolm
12-06-2010, 15:59
Min dotter, 17 år struntar fullkomligt i lagligheten och laddar ner ändå, än så länge har ingen protesterat men det kanske kommer och det är jag som står för bredbandsabonnemanget här hemma. Känner mig dock inte speciellt orolig.
andersen
12-06-2010, 16:02
CITAT (malcolm @ 12-06-2010, 16:59)  Min dotter, 17 år struntar fullkomligt i lagligheten och laddar ner ändå, än så länge har ingen protesterat men det kanske kommer och det är jag som står för bredbandsabonnemanget här hemma. Känner mig dock inte speciellt orolig. Olagligt eller ej, så skall väl folk ha betalt för sitt arbete, eller hur?
malcolm
12-06-2010, 16:14
Jag är inget helgon  och det är som sagt inte jag som laddar ner musik (eller filmer), är överhuvud taget inte intresserad av musik och att försöka diskutera med en tonåring om rätt och fel kan vara mer frustrerande än att ta eventuella böter. Filmer ser/hyr jag fö. på Telia bredbands-TV, har 42 kanaler eller nå´t och kan dessutom hyra det mesta jag vill genom några enkla tryckningar på fjärrkontrollem. Säger inte att jag godkänner olaglig nerladdning av musik etc. iom. detta med orkar inte med att komma med pekpinnar hela tiden.
andersen
12-06-2010, 16:19
CITAT (malcolm @ 12-06-2010, 17:14)  Jag är inget helgon  och det är som sagt inte jag som laddar ner musik (eller filmer), är överhuvud taget inte intresserad av musik och att försöka diskutera med en tonåring om rätt och fel kan vara mer frustrerande än att ta eventuella böter. Filmer ser/hyr jag fö. på Telia bredbands-TV, har 42 kanaler eller nå´t och kan dessutom hyra det mesta jag vill genom några enkla tryckningar på fjärrkontrollem. Säger inte att jag godkänner olaglig nerladdning av musik etc. iom. detta med orkar inte med att komma med pekpinnar hela tiden. Det förstår jag, har själv en dotter i samma ålder, utan min kommentar var mera rätt allmän, ang folk ser det bara som ett enkelt lagbrott och inte tänker på att det finns andra orsaker till att man inte skall uppmuntra olaglig fildelning.
malcolm
12-06-2010, 16:49
Jag kan iof. sig förstå tonåringar som laddar ner musik olagligt, min dotter har "bara" sitt studiebidrag att leva på och jag hade säkert gjort likadant när jag var i hennes ålder men på min tid fick man nöja sig med en kasettbandspelare och spela in så gott man kunde från radion, ofta med prat både i början och i slutet av låtarna.
Blev glad när radioutsändningarna började sändas i stereo, min röst skall nu komma från höger sida... men då hade mitt musikintresse redan svalnat och det blev inte så många inspelningar längre. Samma sak med video, har drygt 100 band med inspelade filmer från TV här hemma som jag aldrig ser på, vissa är riktiga klassiker men vem vill och orkar se gamla filmer som man sett flera gånger förut...?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|