Anemone nebulosa
Hej!

Jag beställde frön till sallatssorten ´Frillice´(impecta) men hade inte hade fattat att den kom i pellets. Varför inte bara vanliga hederliga sallatsfrön? :S

Hur sår man och hur många frön per pellet är det? För det kan väl inte bara vara ett frö i, då skulle det ju vara svindyrt för 15 st sallatsplantor(!). Men hur skolar man om isf, fröna borde ju trängas något enormt när de kommer upp... Förvirrad.

Tack o hej
Bitta98
Det .blir en planta av varje pellets, sås med ca 25 cm avstånd. Det brukar stå om det är vanligt frö eller pellets i påsen.
ingrids
Det står att en portionsstorlek är 25 pellets - om du bara fått 15 borde du nog klaga.
Anemone nebulosa
CITAT (Bitta98 @ 08-06-2010, 12:40) *
Det .blir en planta av varje pellets, sås med ca 25 cm avstånd. Det brukar stå om det är vanligt frö eller pellets i påsen.

Bara en planta per pellet alltså? Det var riktigt dyrt tycker jag. Det stod att det var pellets, men jag uppmärksammade det inte. Förstår som sagt fortfarande inte vad själva grejen med pellets är... sallatsfrön är ju inte särskilt små... thumbdown.gif

CITAT (ingrids @ 08-06-2010, 14:11) *
Det står att en portionsstorlek är 25 pellets - om du bara fått 15 borde du nog klaga.

Oj, nä jag menade 25, skrev visst fel. Fast har inte räknat dock. wink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det kan ju hända att sorten främst tillverkas så och då säljs på marknaden i den formen. Den sorten är ju hyfsat vanlig för yrkesodlare och om man ska stoppa fröer i såmaskinerna måste de vara ganska jämna i formen + de får inte vara för små. Det kanske inte är lönsamt för frösäljarna att ha just den sorten både opelleterad och pelleterad, så då säljer de samma till yrkesodlare som till hobbyodlare. För hobbyodlare är det ofta inte så stor fördel med pelleterat det är väl mest de där pyttefröerna man knappt ser som är bra om man pelleterat typ. begoniafröer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon