Irene_L
Jag är så lycklig! Nu blommar en av mina blå bergvallmon! Jag sådde dom 2007 och den här har varit så liten och har inte blommat förut men nu var det dags:

En bild lite närmare;

Hihi..ser ni att den räcker ut tungan!!

Förra året blommade en annan blå bergvallmo men i år syns den inte till...så synd! Jag har läst att man ska ta bort blomman om den inte har satt sidorosetter men det gjorde jag aldrig förra året! Kan det vara därför som den inte kom tillbaks??
Jag är så glad att den här blommar nu! Den har inte så stor blomma men en underbar färg!!
ingrids
Så vacker! I alla fall vissa sorters bergvallmo är monokarpa - d.v.s. den ursprungliga bladrosetten dör efter blomning, vilket möjligen kan motas genom att man knipsar av blomman när den börjat vissna eftersom växte då eventuellt inte är säker på att den lyckats föröka sig.
zissi
Så vacker wub.gif
Gunilla T
Jättefin Irene! Det finns ingen växt med så vacker och intensiv blå färg som bergsvallmon.

De kan vara lite kinkiga, för många år sedan när jag planterade min första bergsvallmo så klippte jag bort blomman men det hjälpte inte, den försvann och nu har jag dem i surjordsrabatter och inte alltför soligt och de återkommer varje år.

Aqvakul
Den är underbar! wub.gif
abbbe
CITAT (Gunilla T @ 08-06-2010, 17:33) *
Jättefin Irene! Det finns ingen växt med så vacker och intensiv blå färg som bergsvallmon.

Jo, det finns Delphinium och Gentiana Acaulis.
Gunilla T
CITAT (abbbe @ 08-06-2010, 18:28) *
Jo, det finns Delphinium och Gentiana Acaulis.

Inte... wink.gif
bergvallmo
roligt, den är en av de vackraste blommor som finns wub.gif
kerstin z5-6
Glöm inte att gödsla dem bara:) Upphöjt o halvskuggigt o måste inte vara särskilt sur jord även om de tål det.
Wilmer
Jag har aldrig lyckats med sådden men en godhjärtad odlait skickade plantor som nu blommar varje år (jag köpte dyra plantor varje år innan det som dog utan att blomma ens). Visst är de otroligt vackra!! Vad gödslar man med Kerstin? (Jag minns dina vallmobilder, en sådan dröm att få ha så många!)
Helen i Piteå Zon 5
Grattis till en lyckad sådd, roligt då Bergvallmon blommar yes.gif
kerstin z5-6
Kogödsel.. en masse för midsommar:) då gör dem många sido rosetter vilket man ju vill ha smile.gif
Irene_L
CITAT (kerstin z5-6 @ 08-06-2010, 22:31) *
Kogödsel.. en masse för midsommar:) då gör dem många sido rosetter vilket man ju vill ha smile.gif

Åhh vad bra! Då ska jag ge mina "ko på påse" nu! Kerstin...min blå vallmo är från fröer från dig! thanks.gif
kerstin z5-6
aha ja då vet jag att den är godissugen.. och Grattis till sådden Glömde jag säja..De kommer att komma fler stänglar och sidorosetter för vart år

Lycka till med era blå Wilmer och Irene!
Maggan H
Helt enkelt underbar! wub.gif Vilken fantastiskt fin färg! bravo.gif Den måste jag så, kan man direktså den eller måste den sås inne?
kerstin z5-6
hehe:) det är en hel anekdot....de är lite kinkiga
Mina frö är dock av en lättsådd art dvs de gror.. men sen
Direktsådd avråder jag ifrån
de behöver en viss kyla , sval period för att utveckla rotsystemet
Sorten jag har kan def under meconopsis blue fertile group" en förfinad klon av originalet, perenn, klarblå stor och lättodlad i norr.I syd kinkeputtelik vad jag förstår
Frö kommer från mej i höst på detta forums fröcirkus biggrin.gif coolgleam.gif
Planterad ihop med gulbladig berberis aureum blir det svenska flaggans dag direkt!
Irene_L
Så här gjorde jag:

"Så dom inne i jan-feb, täck ej eller ev täck bara precis med lite jord, gror i rumstemp, när de kommit upp ställ svalt under natten eftersom rötterna utvecklas när det är svalt. Jag hade mina under lysrör på dagen och i kyskåp under natten. Vattna försiktigt så de inte dör av rotblöta. Se till så inte vatten kommer på bladrosetten. Skola om tidigt (när de har 3-4 blad). De har pålrot så man får vara lite försiktig.
Man kan även så i jan och ställa ut i kylan efter ett dygn inne. Sen får de gro när värmen kommer. "
kerstin z5-6
aldeles rätt:) såna e dom smile.gif
Maggan H
Låter inte alltför besvärligt! Blir kanske värre att få dom att trivas ute...
skogstroll
jag kan bara gratulera! min blev uppkäkad efter plantering med sin första knopp, sen dess har jag inte sett till nåt alls -cry-.gif
Solstorm
Grattis till skönheterna!
Janne56
Jag skördade eget frö av blå bergsvallmo i höstas. De sådde jag i en kruka i februari. Krukan ställde jag i mitt ouppvärmda växthus direkt och sedan har den stått där, tills jag planterade isär småplantorna - en liten planta per kruka. Det blev 180 stycken! Plantorna grodde i sin kruka i väöxthuset utan någon ompyssling alls (förutom försiktig vattning förstås).
kerstin z5-6
CITAT (Janne56 @ 10-06-2010, 16:34) *
Jag skördade eget frö av blå bergsvallmo i höstas. De sådde jag i en kruka i februari. Krukan ställde jag i mitt ouppvärmda växthus direkt och sedan har den stått där, tills jag planterade isär småplantorna - en liten planta per kruka. Det blev 180 stycken! Plantorna grodde i sin kruka i väöxthuset utan någon ompyssling alls (förutom försiktig vattning förstås).

Ja så gror de antagligen även i naturen .. problemen kommer ju om man A) Inte har växthus eller B) har -30 i februari...
renate
Här kommer en av mina frösådda meconopsis.den gär är riktigt blå,en del är lite rosablaskigt.Det får man räkna med när man så av egen insamlat frö.
[attachment=50918:2010_06_...__Large_.JPG]
Wilmer
Jag han gödla med höna... En blomma hade hunnit blomma ut, men några knoppar kvar!
kerstin z5-6
bravo.gif
Wilmer
Den dör väl inte av hönsgödsel -fear-.gif
kerstin z5-6
såvida du inte stoppade ner pellets i bladrosetten , nej det tror jag verkligen inte coolgleam.gif
Wilmer
rolleyes.gif Jag ströde lite sådär... Phu, den klarar sig nog. Den har aldrig ynglat av sig, det visste jag itne att den gjorde (med nya bladrosetter) det kanske den gör nu när den fått höna.
kerstin z5-6
En planta:) frösådd 2008[attachment=50978:3438_p51251.jpg]
[attachment=50980:3438_p56233.jpg]
Wilmer
ÅÅåååå så läckert!!!
Irene_L
Åhhh så fint! Vad härligt att ha sååå många! tummenupp.gif
kerstin z5-6
Dina ser jättefina ut, de kommer snart att långsamt bre ut sig bravo.gif
Pote2illa
Tack Irene I för en tydlig och bra beskrivning. Den ska jag spara till våren. Jag har misslyckats tre år i rad, men har inte givit upp hoppet. Nu hoppas jag att kunna lyckas med fjärde försöket. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon