|
Häromkring säger vi färskpotatis eller färsk potatis - ihop eller isär. Vad säger ni andra? Smaskigt gott är det iaf, oavsett vad dom kallas!  Har inte smakat några av årets skörd än, tyckte inte dom såg så fina ut. Men det kommer!
Meriona
08-06-2010, 13:57
Jag hör båda alternativen. Och använder båda också faktiskt när jag tänker efter. Nypotatis är lättare att säga, färsk är ett ord som knevlar sig i munnen på mig.  Edit: Stavar som en kråka
Gossen Ruda
08-06-2010, 14:09
Färskpotatis för mig. Såg såna i affären idag, inte så våldsamt dyra och såg fina ut. Fast storleken var som spelkulor.  Jag har fortfarande drygt 10 kg kvar av förra årets egna skörd så egentligen kvittar det hur köpepotaisen ser ut och kallas.
Aqvakul
08-06-2010, 14:09
Jag säger alltid "nypotatis", men har en känsla av att affärerna här i Skåne annonserar om "färskpotatis"...
Nypotatis, är det som nysvenskar, nåt från utlandet?
Färskpotatis...helst ska det vara egenodlad. Den smakar så mycket mer, godare alltså
Red Top
08-06-2010, 14:25
Jag säger nog färskpotatis om de första små jag köper eller tar upp. När den har vuxit till sig i landet kallar jag den för nypotatis. Likadant om jag köper den senare på säsongen. Då säger jag nypotatis eller sommarpotatis, till skillnad från vinterpotatis, som man kan göra så mkt gott av. Jansson t ex.
andersen
08-06-2010, 14:29
Både och,beroende vad man skall ha det till, det går ju inte att ha färskpotatis till mos.
Jaha nu läste jag nog för fort, klart att det heter färskpotatis.
Meriona
08-06-2010, 14:35
Undrar hur många som svarar på Beriths alternativ nummer 4?
Färskpotatis...........mandelpotatis så klart.
I Skåne säger man rätt Nypotatis
ingrids
08-06-2010, 14:53
I Småland säger man också nypotatis.
Christina i Taxinge~
08-06-2010, 15:04
I Taxinge säger vi färskpotatis!
Platinum
08-06-2010, 15:48
Och här säger man färskpären resp. gammpären, nypotatis har jag nog aldrig hört tror jag.
Har faktiskt aldrig hört ordet nypotatis. Man lär sig något nytt varje dag. Färskpotatis låter mumsigare tycker jag.
Piccante
08-06-2010, 16:21
Färskpotatis såklart, eftersom jag äter den färsk. Nypotatis låter som om de uppfunnit en ny potatis
Elisabeth-Västkustkolonisten
08-06-2010, 16:25
färskpotartis, år vi idag med sekt inlagt stekt sill... mums var det
andersen
08-06-2010, 16:32
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 08-06-2010, 17:25)  färskpotartis, år vi idag med sekt inlagt stekt sill... mums var det Vilken sekt har lagt in sillen? Förlåt kunde inte låta bli
Färskpotatis leder stort! Fast nån tävling är det ju inte, är bara kul att se vad det heter ute i landet. Potatislandet...
Elisabeth-Västkustkolonisten
08-06-2010, 17:33
CITAT (andersen @ 08-06-2010, 17:32)  Vilken sekt har lagt in sillen? Förlåt kunde inte låta bli  Det är väl, klart nam man tar vara på deeeen chancen, skulle jag okså göra. Men det var stekt inlagdt sill ( inte strömming) Nu hoppas jag att redigeringen lyckas
Var tvungen att svara nypotatis, även om jag nästan aldrig använder själva ordet och i min familj är nypären vanligast.
sommarhumla
08-06-2010, 18:23
Färskpotatis, gärna egenodlad, får man den nykokt efter att den legat och puttrat med en eller ett par dillkvistar är jag såååå lycklig så. Helt ok att äta rakt av eller varför inte sätta en smörklick på tallrikskanten och doppa potatisen i.....ojojoj...
elleave
08-06-2010, 18:28
Färskpotatis såklart Köpte svensk färskpotatis på maxi idag; tog en sån där "spade" och körde ner den där det fanns små fina potatisar, löft upp den och alla potatisar åkte igenom hålen. Så dum jag kände mig  Fick plocka för hand istället för jag ville ha så små som möjligt
Självklart heter det nypotatis. Töntar! Sen heter det grishals och inte inte fläskkarré. Lär er vad som är rätt för en gång skull!
andersen
08-06-2010, 19:54
CITAT (Carl @ 08-06-2010, 19:39)  Självklart heter det nypotatis. Töntar! Sen heter det grishals och inte inte fläskkarré. Lär er vad som är rätt för en gång skull! Du har helt fel Kalle! Google säjer följande, färskpotatis 193.000 svar, nypotatis 92.100 så du är priceless kalle
Den bästa färskpotatisen är den man tar upp själv och lägger i grytan direkt tycker jag,Mandelpotatis är ju lika god året runt.Annars är jag mest för potatis som mjölar sig lite och det brukar nyupptagen göra:)
Biggan_
10-06-2010, 11:10
Jag säger både nypotatis och färskpotatis eftersom jag jobbar i affär. Dom som vill ha färskpotatis får det, och dom som vill ha nypotatis får såklart det.
Solstorm
10-06-2010, 12:36
Jag röstade på färskpotatis men egentligen så brukar jag prata om färska potäter.
Åt årets första färska potater i går. Lite vattniga men annars ganska ok. Äter resten som stekta idag.
Aqvakul
11-06-2010, 13:41
CITAT (Biggan_ @ 10-06-2010, 12:10)  Jag säger både nypotatis och färskpotatis eftersom jag jobbar i affär. Dom som vill ha färskpotatis får det, och dom som vill ha nypotatis får såklart det.  Perfekt!
CITAT (Berith @ 11-06-2010, 14:39)  Åt årets första färska potater i går. Lite vattniga men annars ganska ok. Äter resten som stekta idag. När jag läser ditt inlägg kommer jag på att vi ofta säger bara "årets". - Jag ska åka och köpa potatis. - Har årets kommit
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|