Full version: Mynta hjälp
oddiblogg
Har fått för mig att börja samla småskaligt på Mynta och undrar om det finns någon som kan hjälpa mig med att identifiera dessa jag har på foton?

ingrids
Inte expert, men det finns en möjlighet att nummer fyra är pepparmynta Black Beauty, men det är mest för att jag inte vet någon annan sort med så mörka stjälkar.
Mentha-Arvensis
Vid en snabb titt ser det ut som pepparmyntor.

1 grönstjälkad pepparmynta.
4 rödstjälkad pepparmynta.

2 och 3 var lite svårare.
Eva i Västerås
Jo, där har du ett projekt.
Att utifrån foto identifiera mynta är svårt.
Hur doftar dom? Hur stark är den rena myntadoften, och vad finns för dofter "under" myntan.
Har du köpt plantor eller tagit frön?
Myntor hybridiserar vilt, så fröplantor kan vara vad som helst.
Det är ju därför det finns så många roliga sorter.

Mvh
marya
Har inte pepparmynta mörkare blad? Den jag har, som jag tror är pepparmynta, har mörkt gröna blad som är lite lila på undersidan. Eller är det någon annan sort? Jag fick den som ett rotskott från en vän, men hon var inte säker på vad det var.
Mentha-Arvensis
CITAT (marya @ 10-06-2010, 00:21) *
Har inte pepparmynta mörkare blad? Den jag har, som jag tror är pepparmynta, har mörkt gröna blad som är lite lila på undersidan. Eller är det någon annan sort? Jag fick den som ett rotskott från en vän, men hon var inte säker på vad det var.

grejen är att det finns lika många sorter och variationer som det finns folk som odlar/samlar på dom.

Det bässta tips jag kan ge är att ta en titt på denna sida.

www.mentha.info
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon