bramstorps växthus
hej vänner!
Ska jag odla jordgubbarna ute på friland eller i växthuset? Det är ett kallt växthus med bubbelplast och isolerplasttak. Måste jag vattna dem på vintern om jag har dem i växthuset?

Kan jag odla direkt i jordpåsar, eller ska jag strö ut jorden?

Har provat för första gången att odla två tomatplantor i år i en köpt jordpåse, ska man göra lufthål/dräneringshål i botten / toppen? Blir det skadedjur när man odlar direkt i jordpåsar? Hur går det på vintern för jordgubbsplantorna i påsarna?

Har mina andra tomater i stora plastkrukor (se bild på fikonbuskarna), vet någon var man hittar sådana billigt? och är också ute efter billiga amplar att köpa för att odla i!

Är det lätt att lyckas med kiwi och persika i växthus`?

Tack för alla som svarar!!

Sara
Aqvakul
Jordgubbarna kommer lite tidigare i växthuset, men annars är det ingen fördel.

Det är bättre att använda det dyrbara växthusutrymmet till annat...
bramstorps växthus
Ja tänkte ha dem ifred för fåglarna...

Växthuset är på 50kvm med tre meter i takhöjd.. jag kan inte använda hela det så utrymme är det gott om!!
ingrid fuxwall
Det beror ju lite på var man bor, vilken zon, men har man för stort växthus så varför inte - 50 kvm!!
Aqvakul
50 kvm växthus och tre meter i tak - vilken dröm - in med jordgubbarna...
FlitigaLisa
Hej!
Förra året odlade jag gurka direkt i jordpåse, vilket gick alldeles utmärkt. Jag gjorde flera hål på undersidan så att överskottsvatten kunde rinna ut. Tomat har jag inte prövat i säck, men det går säkert bra!
Ångående billiga krukor så har jag köpt papperskorgar från Ikea, helsvarta och ser faktiskt fina ut för endast 19 kr styck. Borrade hål i botten förstås. Billigt och snyggare än hinkar!
mino
Det finns ju också de här tubtrugkopiorna som är rätt så billiga, de har praktiska handtag på varje sida.
http://www.rusta.se/balja_30_l_p95701131.html
http://www.jula.se/plastkorg-27-l-134808
kerstin z5-6
Nja skulle odla nåt roligare i ett sådant växthus ...de klarar ju friland utmärkt!
Alexander-VG-zon3
jag håller med kerstin finns ju mycket roligt att odla i växthus än jordgubbar (även sånt som täcker marken). de mognar ju ute också. men är man en jordgubbsfantast så kanske det ändå är kul att få tidigskörd. dock jag själv hade inte haft dom i växthus.
Gottegrisen
Blev tänd på idén med papperskorgarna från Ikea, tror jag ska testa att köpa mig några jordgubbsplantor och odla jordgubbar i sådana? Hemma hos mig har vi nämligen i höstas kopplat in en jordvärmeanläggning, vilket innebär att vårt grönsaksland och våra odlingsbänkar får stå över denna sommaren.
bramstorps växthus
Tack för alla svar!
Vad ska man ha i ett så stort växthus då? Vi köpte en gammal handelsträdgård och med på köpet fick vi detta enorma växthus! Har exprimenterat i detta förra sommaren, detta är min andra sommar här!
Jag har nu
18 tomatplantor
1 gurka (tre dog)
5 paprikaplantor
2 fikonbuskar (är till salu, äckligt)
Två vindruvsrankor (blir ju pyttesmå vindruvor, besviken!!)
en hel del pelargoner , och sticklingar
Petunior lobelia, smultron och så nu...
jordgubbar!!
kerstin z5-6
Fikon äckligt? Var de mogna??
Känns som z 1-2 men vet förstås inte

kör ändå
Jan-feb mars så perenner och förnya din antagligen stora trädgård
From februari de sega" sommarblommorna för tidig utplantering
Senare de mer snabbväxande anuellerna samt tomat gurka osv

Avskilj en hörna med lager bubblad plast + fläkt för vintermånaderna om du vill odla:
Banan,Mango, Avocado,Ananas, änglatrumpet, samt alla inom släktet Citrus,-från mandarin till citron,Kamelia-blir trädstora till slut
palmer,samt andra träd och klättrare ej härdiga i Sverige

Druva-välj någon bra sort som är god och stor kan vara där permanent.
Physalis
Kiwi

Du kan ha en stor pool i ditt växthus eller nöja dej med en mindre damm med koi fiskar i.
Möjligheterna är oändliga

Orangeriväxter
bramstorps växthus
oj vilka bilder! jag brinner nog inte för detta lika mycket som du! är mamma ledig nu men tänker sedan sköta ett heltidsarbete, då hinns nog inte allt med. Är just nu nöjd över att jag fixat automatisk bevattning i växthuset, vattenspridare plus timer till den.
Vi har en fläkt som bara blåser kall luft, räcker det?
En damm har vi just byggt utanför växthuset. Tänkte odla lite växter att plantera runt den kanske.

Bubblad plast är det runt hela, isolerglas på taket.

Fikonen var mogna... gillar ej
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon