Aqvakul
Hur det gått till här är ju lite svårt att veta - ord står mot ord.

Generellt sett är cyklisterna i Lund en plåga och det vore inte helt fel om någon, någon gång, fick ta ansvar för bristande trafikvett...
andersen
CITAT (Aqvakul @ 08-06-2010, 16:44) *
Hur det gått till här är ju lite svårt att veta - ord står mot ord.

Generellt sett är cyklisterna i Lund en plåga och det vore inte helt fel om någon, någon gång, fick ta ansvar för bristande trafikvett...

Det var inte så jag tänkte, utan mera på att cyklistern åtalas för att han inte körde på cykelbanan, kommer han att straffas för det? och i så fall blir straffet högre en åldringens straff som körde på cyklistern? eller kommer bara cyklistern att fällas? eller bara bilistern? och i så fall för smitning eller kroppskada eller båda sakerna?
Aqvakul
Min gissning är att bilisten straffas för att han körde på cyklisten, men framförallt för att han smet från olycksplatsen. Om det finns något vittne som kan styrka att cyklisten fförsökt hindra omkörningen, så döms han också. Jag har svårt att tro att han kan dömas bara för att han valt gatan istf. cykelbanan.
Ralf
Cykelbanan är påbuden körväg för cyklisten. Det är då förbjudet att använda körbanan för cyklisten.
andersen
CITAT (Ralf @ 08-06-2010, 18:15) *
Cykelbanan är påbuden körväg för cyklisten. Det är då förbjudet att använda körbanan för cyklisten.

Ja Ralf, men jag är en sådan som ofta går ut i vägen pga att jag tycker det är farligare att ligga och köra på cykelbanan, jag kommer lätt upp i en hastighet på 40/50km/h och då är det inte lämpligt att vara på cykelbana bland hundägare med flexikoppel och folk som går med småbarn, och andra virriga människor som pratar i mobilen eller är helt inne i musikensvärld via Ipod.Mopeder som går i 30km/t skall åxå vara på cykelbanan om inte annan skyltning säjer något annat, EU moppar som går i 45/km/t skall vara på vägen, och då tycker jag att det är konstigt att inte cyklister som med lätthet kommer upp i högre farter en dom 45kh/h inte får köra på vägen när det finns cykelbana. Jag cyklar normalt året runt och på vintern så blir inte hastigheten lika hög, och då är cykelbanorna oftas inte plogade even då cyklar jag på vägen ibland bilar.

ps nu pratar jag om 50/70 vägar inga motor vägar eller motortrafikleder.
Aqvakul
Det är 50 km/timmen på den aktuella gatusträckan. Cykelbana (dubbelriktad) finns bara på vänster sida i cyklistens färdriktning.
*Stintan*
Sån cykelbana har vi här i närheten också och för att kunna svänga in på min gata så måste jag åka av cykelbanan och cykla på gatan en bra bit innan min avtagsväg. Det finns varken avfart eller övergångsställe just där min gata går in så från vilket håll jag än kommer så måste jag cykla ute i gatan en bit.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon