Mikke
Hej på Er!
Jag reser två ggr om året till en liten (302kvkm) ö som ligger mellan Rhodos
och Kreta. Den heter Karpathos.Detta har jag gjort nu ett tag, jag tror det
blir den fjortonde gången....:-)
Hursomhelst så jobbar jag lite med diverse därnere och en förfrågan fick jag
av en grekisk bekant med en ny tomt om jag kunde/ville ta med lite svenska växter ditner.
Jag antar, att om det går..) så är det väl bäst/lättast/enklast i frö-form??Sticklingar??
Det vore jättesnällt om nån har lite kläm på detta.......jag sticker den 7 april.
Tar emot alla tips!
Tack på förhand!
Mikke
Maria i Helsingborg
Vi har väl en svensk/a här på forumet som bor i Grekland har jag för mig. Han/hon kan säkert ge dig svar om någon.
Jag ville mer be dig att ta ett glas retsina och äta en grekisk sallad för mig den 7:e tongue.gif Inte för att det kommer mig till godo men tanken........MUMS!

Knepigt att vilja ha växter från Sverige......grekerna som kan odla så mycket mer och roligare saker själv. Men det kan väl vara exotiskt för dem, antar jag.
Mikke
Tjenixen!
Visst ska jag göra det, Maria, inga problem tongue.gif
Hoppas att den grek/inna som du säger finns peau detta forum har några tips........
Jag har tidigare släpat hem från Kreta en oliv (Kalamata) två apelsin-och två citronträd i miniformat (ca 2 dm) som fortfarande lever samt senast (okt 03) en Manzurana eller Tsapsicho, men den dog.... sad.gif Tydligen heter den Origanum Majorana och/eller Onites......Mejram på svenska.
Visst är det lite skojigt att bli ombedd att ta med nån/nåra växter härifrån åt andra hållet som omväxling....
Funderar på en frodig kaprifol ( Lonicera Heckrotti )som jag har hemma vid knuten, kanske kunde jag ta nåt rotskott?? För allmän kännedom får jag (väl) berätta att jag är endast en glad amatör i dessa sammanhang..... laugh.gif
Mvh,
Mikke
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon