Full version: Förgätmigej
abbbe
Jag var osäker på när jag planterade en förgätmigej i kruka för jag har hört dåliga rykten om den, så därför var jag redo att slänga den om den fick problem. Det var en rosablommig och kompakt variant. Men efter att den hade planterats om denna i en rymlig kruka med en Bellis Perennis bredvid, så sa det bara "POFF" och så var den igång och blev 5 gånger så stor och kraftig och blomstjälkarna blev 30-40 cm långa! De blommar fortfarande och den skjuter nya skott. Jag är väldigt glad att jag av ren slump och tur har gett den det bästa man kan. Nu är jag helt kär i den och jag har två frågor om denna:
1. Är det en perenn? Kan jag räkna med att den dyker upp i krukan efter vintern?
2. Den har massviss med frön! Jag vill så dessa (nu?), hur gör jag? Det finns ju annars inte plats i krukan till att sprida sig...
Vill bara tillägga att det av en anledning inte finns möjlighet att plantera ut den i rabatten. Så antingen fortsätter den leva i krukan eller inte...
kerstin z5-6
Vad heter den? finns massor av förgät?

Ehritricum canum "
[attachment=50852:1998_p883.jpg]
Bienn, måttlig spridning
abbbe
Nej!
Det är en Myosotis jag har! Vet dock inte om det är M.scorpioides eller M.sylvatica, eller något annat, som jag har! Det är i alla fall en kultiverad form, kompakt och rosa blommor. Så vilken art säljer man som "vårflört" eller för krukbruk, det är den arten.

Hursomhelst ingen som vet hur jag sår och om den är perenn för alltid?
kerstin z5-6
Myosotis sylvatica som ett exempel är tvåårig, blommar året efter sådd , frösår sig därefter och hinner bilda småplant innan hösten,varav man nog kan uppleva att de är perenner dvs några plantor finns varje år om man inte rensar för noga på höstarna
Vill du så fröna nu så gör det-bara så i lagom stor sålåda, väl genomfuktad jord , ställ sådden utomhus

abbbe
CITAT (kerstin z5-6 @ 09-06-2010, 09:29) *
Myosotis sylvatica som ett exempel är tvåårig, blommar året efter sådd , frösår sig därefter och hinner bilda småplant innan hösten,varav man nog kan uppleva att de är perenner dvs några plantor finns varje år om man inte rensar för noga på höstarna
Vill du så fröna nu så gör det-bara så i lagom stor sålåda, väl genomfuktad jord , ställ sådden utomhus

Tack för svar!
Synd att den inte var perenn.
Kräver fröna köldperiod för att gro, eller gror de bra utan?
zaaritha
Hos oss fröar den o dyker upp varje år se´n -95.
Likaså ormöga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon