Full version: Inte pallkrage
Susanne i Linköping
Nu får ni förlåta mig, men här spånas det så här i vintermörkret. biggrin.gif Jag har fått tag i ett antal träbommar, och skulle väldigt gärna använda dem i trädgårdslandet på något vis. Allra helst i stil med bilden nedan, fast bommarna är inte naturfärgade utan målade. De svarta bågarna skulle t ex kunna vara armeringsjärn, men jag vet inte hur bra sådana går att böja. De är till för att stabilisera konstruktionen så att det inte blir plockepinn av alltsammans.

Eftersom jag vet att många här på forumet redan har gjort misstag (och lärt av dem!) tänkte jag kolla om ni gjort några misstag i den här stilen som jag kan lära av! smile.gif

Bommarna är 10 cm i diameter, på bilden ska det föreställa att innermåttet i rutan är 120x120 cm, yttermått alltså 140x140 cm. I praktiken får jag nog snåla in lite på de måtten om jag inte ska lägga om plattorna runt grönsakslandet, men det blir ett senare problem. Höjden blir 20 cm om jag har två lager bommar.
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Inte behöver Du armeringsjärn inte, pluggar eller skruv blir fint.

Vi byggde våra allra första bäddar med byggtimmer liknande dimensioner som Dina bommar och så gjorde vi en lite jobbigare variant men en snygg en, i varje hörn satte vi et hörnstolpe!! D v s vi kapade av en bit av byggtimret.Nu har ju vi fyrkantigt tvärsnitt så det vart kanske lite enklare för oss men man kan ju ta någe annat.

Funderar ingrid
yla
armeringsjärn går utmärkt att böja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon