Orkidétjuven
Kunde inte hitta ngn tråd om det sen tidigare så jag gjorde en ny. Ville dela av mig en länk med bilder .

http://news.nationalgeographic.com/news/20...360_600x450.jpg

http://www.boston.com/bigpicture/2010/06/c...in_the_oil.html

Bruna pelikanen togs tidigare iår borts från listan på hotade arter, men det verkar inte ta lång tid innan den hamnar där igen.

Jag hoppas folk inte tankar på BP ngt mer.
Meriona
Riktigt otäcka bilder.... -cry-.gif -cry-.gif -cry-.gif
Aqvakul
Förskräckligt! Sen vet jag inte om de andra oljebolagen är precis något bättre... Shells rovdrift i Nigeria eller Lundin Ooils framfart i Sudan är ju inget som lockar precis..
Myosotis
Hörde på radion för ett tag sen att oljan var på väg mot några vita stränder nånstans, "precis när turistsäsongen ska börja" duh.gif Stackars turister då. Fåglarna tycker ingen synd om. ranting.gif
ängsvädd
Jag orkar inte kolla på några bilder - jag orkar inte ens tänka på katastrofen. I ett högteknologiskt land som för krig med mycket avancerad teknisk utrustning - men täta en oljeläcka de kan de inte. Är mycket besviken på presidenten.
bergvallmo
Djur, människor och natur. Det är bara så sorgligt sad.gif
Myosotis
Nu hörde jag att BP har köpt sökträffar på google så att om man söker på "oljeutsläpp" får man automatiskt en massa träffar på BP´s hemsida för att de ska kunna ge en "neutral information". thumbdown.gif
Piccante
De visade bilder på TV härom dagen. Som en naturvårdare sade, de värsta följderna är inte de vi ser nu fast det är de mest uppenbara följderna utan det som kommer senare är värre. Bottnar i vikar är förgiftade för all framtid och näringskedjorna bryter ihop och hela ekosystem rubbas för en lång tid.
Orkidétjuven
Upp till 100 000 tunnor om dagen? och folk har börjat be? Jag är börjar bli orolig att det här kommer pågå i en lång tid framöver. Visar hur obetydliga och dumma människan egentligen är. Först när det är försent kommer vi upptäcka att vi har köpt vår egen undergång och då kan man be.... Eller om vi precis har insett det. För nu ber de...

Louisianas senatorer har därför pekat ut söndagen den 20 juni 2010 som en oljans böndag, skriver CNN. I en skrivelse ber de folket i Louisiana, och i hela USA, att be om hjälp med oljekatastrofen från Gud. ”Stora ansträngningar har gjorts av vanliga dödliga för att försöka lösa krisen men till ingen nytta.” sa senator Robert Adley i ett uttalande. ”Det står klart att det är tid för ett mirakel för oss.”
Gunilla T
CITAT (ängsvädd @ 09-06-2010, 20:33) *
Jag orkar inte kolla på några bilder - jag orkar inte ens tänka på katastrofen. I ett högteknologiskt land som för krig med mycket avancerad teknisk utrustning - men täta en oljeläcka de kan de inte. Är mycket besviken på presidenten.

Samma här....det finns inte ord för allt lidande detta orsakar och kommer att orsaka långt in i framtiden. Så naiv jag har varit - trodde att om man väljer att pumpa upp olja från havsbotten så finns en fullständig säkerhet runt hanteringen men nu vet vi bättre...

Snart är det väl dags att ge sig på en av de sista stora oljefyndigheterna...Arktis
Piccante
Läste idag att den läckande källan dessutom inte var tömd på den naturgas som ofta finns ovanför oljelagret utan all metangas läcker rakt ut med! Metan är en betydligt kraftigare växthusgas än koldioxid (ca 25ggr) så det ökar USAs redan stora klimatpåverkan ännu mer. sad.gif Vet inte om det är en fördel att metan kan lösas i vatten för då stannar en del i havet men tyvärr kan det nog gå från löst i vatten till att lösas till atmosfären.
ängsvädd
-cry-.gif

Botten av USA som inte vill eller kan täta denna läcka sad.gif
Piccante
CITAT (ängsvädd @ 21-06-2010, 11:53) *
-cry-.gif

Botten av USA som inte vill eller kan täta denna läcka sad.gif

Fast egentligen tycker jag det är rätt att hålla på principen att förorenaren betalar. BP borde stå för hela notan och då kanske de tänker till och jobbar mer förebyggande med säkerhet till havs.
Orkidétjuven
Nu läcker det igen efter att en robotstyrd ubåt kört på ventilen.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7359449.ab

Varför är jag inte förvånad?
Orkidétjuven
http://www.dn.se/nyheter/varlden/havsskold...vande-1.1128572

Jag vet att det här kan ha delade meningar, visst måste kanske vissa individer offras för det stora hela, men samtidigt kan man säkert undvika det med om saker görs på rätt sätt.

Tex som att vissa skyddade stränder har mer eller mindre gjorts om till en motorväg för utryckningsfordon som kör rakt över häckningsplatser för en hotat tärna som häckar på marken. Det hade räckt med att spärra av en del av stranden och kört innanför avspärrningen för att slippa överkörda bon och ungar. Istället kör man lite överallt.
Dåligt.

Kan tillägga, även om det inte är viktigt, men jag har bott i Florida, Tampa bay för att vara mer precis och jag vet hur känsliga ekosystemen är. De ligger mig varmt om hjärtat. Därför är denna tråd viktig för mig.
Piccante
CITAT (Orkidétjuven @ 27-06-2010, 12:35) *
http://www.dn.se/nyheter/varlden/havsskold...vande-1.1128572

Jag vet att det här kan ha delade meningar, visst måste kanske vissa individer offras för det stora hela, men samtidigt kan man säkert undvika det med om saker görs på rätt sätt.

Tex som att vissa skyddade stränder har mer eller mindre gjorts om till en motorväg för utryckningsfordon som kör rakt över häckningsplatser för en hotat tärna som häckar på marken. Det hade räckt med att spärra av en del av stranden och kört innanför avspärrningen för att slippa överkörda bon och ungar. Istället kör man lite överallt.
Dåligt.

Kan tillägga, även om det inte är viktigt, men jag har bott i Florida, Tampa bay för att vara mer precis och jag vet hur känsliga ekosystemen är. De ligger mig varmt om hjärtat. Därför är denna tråd viktig för mig.

CITAT
Som en del i uppröjningsarbetet sätter BP eld på stora oljebälten till havs. På fredagen bekräftade Vita huset att utrotningshotade havssköldpaddor bränns till döds, skriver brittiska tidningen Guardian.

Detta är ju helt sanslöst dumt!!! ranting.gif

BP är ju helt otroligt amatörmässiga. Samtidigt är det lätt att bli upprörd över att BP klantar till allt i golfen men i samma stund man sätter sig i sin bensinbil och kör så bidrar man till eländet. USA är inte längre självförsörjande på olja utan importberoende och de danska och norska oljefälten i Nordsjön anses vara bland de första som sinar. Så om vi inte ska gå mot en oljekris igen så krävs det ju mer borrning i alla hav och på Österlen där man provborrar nu.
Myosotis
CITAT (Orkidétjuven @ 24-06-2010, 00:03) *
Nu läcker det igen efter att en robotstyrd ubåt kört på ventilen.

duh.gif

CITAT (Orkidétjuven @ 27-06-2010, 12:35) *
...Tex som att vissa skyddade stränder har mer eller mindre gjorts om till en motorväg för utryckningsfordon som kör rakt över häckningsplatser för en hotat tärna som häckar på marken. Det hade räckt med att spärra av en del av stranden och kört innanför avspärrningen för att slippa överkörda bon och ungar. Istället kör man lite överallt...

Sånt är verkligen idiotiskt.
Orkidétjuven
http://www.dn.se/nyheter/varlden/fa-djur-d...oljan-1.1129369

"Olja som läcker ut i havet blir efter en tid mer kletig och klibbigare olja fastnar lättare på djur och växter. Men siffror från BP visar att man hittills bara har stött på 1.573 döda djur, varav 1117 av dem är fåglar. Även om det sannolikt finns ett stort mörkertal så är den summan förvånande liten."

Varför litar jag inte på siffror från BP?
Skulle vara intressant med en obduktion av alla de döda djuren, speciellt däggdjuren och sköldpaddorna.

BP är också noga med att påpeka att det inte går att fastställa att alla de djur som hittats döda är det på grund av oljan.
DN.se skrev i söndags om hur havssköldpaddor bränns levande när oljan saneras. The Guardian skrev att minst 425 sköldpaddor har dött hittills som följd av oljekatastrofen. BP uppger siffran 406 och säger att ingen av havssköldpaddorna har dött när man har bränt olja.
– Vi tror till exempel att många av de havssköldpaddor som har dött har drunknat när de fastnat under fiskenät berättar underofficer Gary Reves på BP: s informationscenter
– Innan vi bränner kollar vi igenom området noggrant, skulle vi hitta sköldpaddor där tänder vi inte på, säger Reves till DN.se.

Borde de inte sitta kvar i näten då? Det är ju fiskeförbud så är det ngra nät kvar så borde de ju vara kvar i dem???
Jag tror inte de kan leta så noggrant, det är trots allt ganska svårt att leta efter en sköldpadda i havet som kommer upp ngra sekunder för att andas och sen dyka igen. Det är ju inte valar vi pratar om i storlek..

Orkidétjuven
http://news.nationalgeographic.com/news/20...477_600x450.jpg

Lite nya bilder och hur djurlivet har påverkats. Nu har det slagit till mitt i häckningen.
bergvallmo
Jag undrar hur många djur som får sätta livet till innan detta är över. Det är så ofattbart stort att det inte går att förstå.
Biggan_
Så förskräckligt och så sorgligt!
Det är inte klokt vad vi människor kan ställa till det! Tekniken utvecklas hela tiden men, tyvärr är vi inte herrar över den när jakten på rikedom och lyx går före säkerhet.
silos
Så fruktansvärt!!!!! -cry-.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon