Full version: Konstigt läte
Bettis
I natt vaknade jag av ett himla konstigt läte! vi har skog på baksidan av huset och sovrummet ligger åt det hållet, fönstret öppet en bit.. vaknade av att det "skrek" oavbrutet utanför, svårt att förklara hur det lät men om ni tänker på gamla indianfilmer när man skriker och samtidigt "slår" på munnen blink.gif (undra om någon fattar vad jag menar giggle.gif ) låg en bra stund och lyssnade sedan hörde man hur djuret gick iväg och fortsatte låta. Vad tusan kan det ha varit confused.gif har aldrig hört det ljudet tidigare g.gif

Så en till fråga när jag gick i skogen med hundarna idag såg jag en STOR fågel förmodligen rovfågel, den hade problem att flyga bland träden, såg den på långt håll bakifrån och den var brun, ute på vingen (såg bara en vinge när den försökte ta sig in i skogen) var det ett vitt och ett svart streck, vilken fågel kan det ha varit g.gif
Myosotis
Kattuggla har en parningsdrill som också kan höras vid matning eller andra tillfällen, tremulerande men med ton som en blockflöjt ungefär, inget gällt skrik, ditt läte var kanske mer gällt?

Fågeln du såg kanske var en glada?
Olle A
Glada hör inte till vanligheterna i Göteborgstrakten, jag skulle snarare gissa på ormvråk.

Olle
Gossen Ruda
Kanske duvhök också men den brukar klara skogsflygningar bra. Beträffande lätet så kan det vara räv, grävling eller rådjur. Eller något annat.
sparvuggla
Jag tror att du hört pärlugglan. Stämmer bra på din beskrivning av lätet. (indianer)
Gossen Ruda
CITAT (sparvuggla @ 10-06-2010, 08:57) *
Jag tror att du hört pärlugglan. Stämmer bra på din beskrivning av lätet. (indianer)

Joo, men att en pärluggla skulle hålla på att ropa i juni är nog ovanligt. Likaså är pärlugglan mycket ovanlig på Västkusten men allt är möjligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon