Full version: Planteringsförslag?
Fem Myror.....
God fortsättning på det nya året alla trädgårdsentusiaster!

Så här i mörka och dystra Januari drömmer jag om att anlägga en ny rabatt i vår trädgård som är tänkt att få den vita färgen som tema.
Amatör som jag är behöver jag mängder av tips på växter etc, men låt mig först få beskriva rabatten, som jag tänkt mig den i varje fall:
Storleken blir ca 1m x 5-6m (ingen stor rabatt) i rak linje och läget är på förmiddagen fram till ca kl.13 helt i skugga, och resten av dagen full sol. Tyvärr kommer den att hamna bara en liten bit, ca 1-2m, från grannens höga och ca 20 år gamla tallhäck!! Dessutom "hänger" tallgrenarna ut en bit över min tänkta rabatt, men för grannsämjans skull vill jag inte kapa av för många grenar... Kanske inget vidare utgångsläge direkt.....men skam den som ger sig!!
-Med tanke på tallhäcken och omgivande jord så är det kanske surjordsväxter som jag skall använda mig av?
-Några bra tips på hur jag undviker att tallrötterna letar sig in i rabatten?Tänkt att rabattkanten skall vara av kapade trästolpar ca 30-40cm mer i jorden.
-Växtförslag i vitt till Zon 2-3? Höjden på växterna är obegränsad. Ganska vindskyddat läge.
-Trädgårdskonst?

Jag vore mycket tacksam för alla tänkbara tips Ni kan ge mig!
Tack på förhand,
Mvh Fem Myror.....
Katti med torpet
Eftersom det handlar om nyanläggning och perennerna brukar ta något år på sig att nå full-size så skulle jag föreslå att du köper/sår lite ettåriga blommor att fylla ut med åtminstonde första året.
Hög doftande vit tobak är ju då ett måste i en vit rabatt tycker jag.

Inte vit men väl silver-grå är olika typer av malört. De blir snyggast om de får stå lite tort, (tänker mig att talarna är törstiga?). Eftersom det är bladverket som är snyggt har du en bra bas som är snygg hela sässongen. De sprider sig villigt med ytliga rötter så de är lätta att föröka men plantera gärna i en uttjänt blomjordspåse el dyl så de inte invaderar hela rabatten.

Vad gäller tallröterna så undrar jag om det inte vore bra att lägga ett eller två lager markväv i botten, den tjocka svarta sorten som skall hindra rötter alltså, annars är jag rädd att tallarna kommer att bli överlyckliga och invadera din rabatt fortare än blommorna hinner med.

Lycka till från en annan glad nybörjare
Ewa L
Lite förslag på vita växter ("plockade" ur min egen rabatt, finns massor mer):
Sköldpaddsört Årets perenn (2004)
Vit toppklocka
3-mastarblomma
Storklocka
Koreansk plymspirea
Tovsippa
Vitlysing
Fänrikshjärta
Löjtnantshjärta
Spetsmössa

Marktäckande:
Vintergröna
Myskmadra
Rosenplister

Lycka till och bilder önskas
Hannele
Jag är inte så mycket för färger, men efter min Englands resa har jag också gjort Vitas vita rabatt!
Jag köpte inget nytt, flyttade bara mina gamla perenner. Grunden fanns: en vit rodorendron och vit pion.
Vit rallarros, vit astilbe, vit flox, campanula, vit låg näva, vit lövtnanshjärta,
vit lynchis, vitbrokig hosta, kattfor, vit lungört, vit alunrot...
Vita tulpaner, vita narcisser... Rosa helenae 'Lykkefund' kombinerat med min plommonlund,
med mycket fantasi kan man se antydan...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon