jo_1
Jag har upptäckt att någon/något har käkat på våra rabarber. Dock bara på den ena, mindre plantan, inte på den större. Mina lupiner och aklejor har också härjats med.
Jag har alltid trott att rabarber och de andra jag skrev om var sådana växter som inget skadedjur ville ge sig på, men tji fick jag.
Det kan inte vara några stora djur, för jag har haft plastnät över (men inte heltäckande) och jag betvivlar att rådjuren kan knö sig in under nätet.

Jag har inte haft några mördarsniglar förut, men kan jag ha fått in sådana nu, kan det vara så illa att det är de som har varit i farten?

Är det någon som vet några djur som käkar dessa växter?
DykUnderYtan
För mördarsniglar är det mums vad jag sett hos mig... sad.gif
ingrids
Jag är rädd att ALLA sniglar äter rabarber ...
Gossen Ruda
På den tiden jag hade rabarbern kvar hittade jag alltid sniglar under rabarberbladen. Om de bara tog skydd där eller hade nära till maten vet jag inte.
jo_1
Ajaj, det låter ju inte bra! Å andra sidan har vi ju andra slags sniglar, tex sådana där "vinbärssnäckor"..
Ni som har de otäcka mördarsniglarna: Äter de upp allt, eller äter de bara små delar av t ex akleja? Kan de "klättra" uppför en 30 cm hög trälåda?

*nervös över att kunna ha fått in rackarna, därav de konstiga frågorna*
Gossen Ruda
CITAT (jo_1 @ 09-06-2010, 22:54) *
Ajaj, det låter ju inte bra! Å andra sidan har vi ju andra slags sniglar, tex sådana där "vinbärssnäckor"..
Ni som har de otäcka mördarsniglarna: Äter de upp allt, eller äter de bara små delar av t ex akleja? Kan de "klättra" uppför en 30 cm hög trälåda?

*nervös över att kunna ha fått in rackarna, därav de konstiga frågorna*

De äter allt men kan även spara vissa bitar. tar sig fram och in överallt.
Geranium
Jag såg en mördarsnigel halvvägs upp i körsbärsträdet.
jo_1
Jag har nu kommit ut till vår lilla trädgård på ön igen och letat ordentligt efter sniglar. Inte en enda i sikte, så nu lutar det åt att det är mössen som har käkat på mina växter. Igår var det nämligen fuktigt efter att ha regnat osv, men det syntes ändå inte till några sniglar, så jag hoppas att det inte har kommit med några sådana ut. Mössen är ju inte roliga de heller, men jag hoppas på att våra katter gör skäl för sin mat och tar en och annan mus! wink.gif

CITAT (Geranium @ 11-06-2010, 17:41) *
Jag såg en mördarsnigel halvvägs upp i körsbärsträdet.

Jösses, jag trodde nog inte att de klättrade så!
zaaritha
Kan det inte vara glupska tvestjärtar?
De äter ju t o m tagetes--som bladlöss avskyr!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon