Christa
Brukar man ge paprika och chili en blompinne som stöd? Det skall vara lågväxande sorter men de står utomhus skall de få sol så får de också blåst.
Husihelvete
Jag brukar stötta efter behov. Så länge de klarar av att stå själva så gör jag inget. Om jag däremot ser att de behöver lite hjälp så ser jag till att sticka ner en bambupinne eller två.
Christa
CITAT (Husihelvete @ 09-06-2010, 12:39) *
Jag brukar stötta efter behov. Så länge de klarar av att stå själva så gör jag inget. Om jag däremot ser att de behöver lite hjälp så ser jag till att sticka ner en bambupinne eller två.

Det kan ju vara lite knepigt att bedöma. De står fint nu men hur det går om det blåser hårt vet jag inte. Förra året hade jag en zinnia som stod fint i sin kruka hela sommaren men så blåste det ordentligt på hösten och då gick den av nere vid jorden. Finito alltså. Det är det jag är lite rädd för men samtidigt blir det ju alltid lite åverkan på rötterna av en pinne och lite i vägen är den också så jag vill ju inte sätta dit någon i onödan.
PerChill
Jag har monterat stödpinnar på samtliga chiliplantor <20cm då de enkelt viker sig nedtill vid jorden. Jag lutade växten (30-40cm hög) och den vek sig direkt som ett gångjärn. Fixat med billiga blompinnar i bambu från Jula. Många chilis har tunga blad och klen stamkonstruktion. Jag har 400W HPS lampa och söderfönster så det borde inte vara ljusbrist.
Christa
CITAT (PerChill @ 14-06-2010, 12:38) *
Jag har monterat stödpinnar på samtliga chiliplantor <20cm då de enkelt viker sig nedtill vid jorden. Jag lutade växten (30-40cm hög) och den vek sig direkt som ett gångjärn. Fixat med billiga blompinnar i bambu från Jula. Många chilis har tunga blad och klen stamkonstruktion. Jag har 400W HPS lampa och söderfönster så det borde inte vara ljusbrist.

Om de viker sig så lätt så undrar jag om du kanske planterat dem för grunt när du planterat om dem. En trädgårdsmästare sa att växter klarar att planteras ner ända upp till hjärtbladen. Jag kan inte garantera att det funkar med alla men jag har för mig att jag sänkte ner mina när jag planterade om dem. Då kommer det också rötter på det som tidigare var stam.

Skulle vara intressant att höra vad ni andra anser om detta.
PerChill
Visst, man skall plantera om dem så djupt det går, gärna precis vid de första bladen. Jag har försökt att göra det men jorden sjunker undan eftersom och flera plantor är rangliga. Kanske att de vedar till sig efter ett par månader ytterligare.

Men jag stödjer dem ändå då de är övertunga och klarar knappt att man tar tag i krukan för att luta 30-45 grader vilket man lätt gör vid omflyttning. Vissa modeller jag har växer ordentligt på höjden och behöva extra stöd (Orange Thai, Serrano Tampiqueño, NuMex Mirasol, Chile de Arbol.
Jag har andra som är knubbigare med stora tunga blad typ Bhut Jolokia, Fatalii, Tabasco och div Habanero från affär'n.

Jula finns i min stad, enkelt att införskaffa billiga pinnar http://www.jula.se/blompinnar-25-pack-131062
Dessa är 90cm och jag har klippt av många av dem för att passa växter som klarar sig med 30cm stöd. De funkar hittills trots att de är färgade. Får se ifall det påverkar och inte innehåller färgämnen som växterna inte gillar.

Sedan hoppas jag på tung skörd som kräva stöd rolleyes.gif
Hoffie
ett annat tips kan vara att använda en mindre fläkt vid förkultiveringen av plantorna, "vinden" hjälper då till att stärka stammen. Finns en bild och en del tips på http://www.fatalii.net/growing/index.php?o...3&Itemid=61
Moonbeam
Jag har stöd till mina chiliplantor, för de orkar inte hålla uppe stjälkarna med frukten på sen. Har köpt såna där stödbågar till trädgården på Bauhaus till de största, rocoton från Peru, för den skulle aldrig fixa sina långa armar själv.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon