Full version: Plommonträd
Leonard91
Hur gör man bäst för att föröka ett plommonträd? Ta stickling eller plantera en kärna? När bör detta göras?
Kan man spara rengjorda (torkade) kärnor under vintern för att så sedan på våren efter årets säsong?
Aqvakul
Plommon ympas på lämplig grundstam. Tar du en kärna så kan det bli vad som helst, troligast ett träd som bär eländig frukt...
Leonard91
Kan jag ta ett skott nu och plantera eller bör det göras någon speciellt tid på året?
Aqvakul
Man ympar helst tidigt på våren. Man ympar i gamla träd eller på en lämplig grundstam. Ympriset används direkt eller förvaras så det inte torkar ut.
Leonard91
Saken är den att trädet jag tänkte ympa ifrån antagligen är nedhugget tills i vår och därför ville jag bevara en bit utav det.
Är det helt kört att ympa nu eller går det? Kan tänkte plantera i en kruka som jag kan förvara inne i ett icke uppvärmt uterum under vintern. Då blir det lite mildare kyla än att det står helt utomhus i varje fall.
Åsa, mälardalen zon 2
Det funkar inte att ympa nu ympkvistarna ska vara i djup vila (skördas runt jul) och får inte ha svällande knoppar el blad, och man ympar ganska tidigt på våren innan växten man ympar på har börjat grönska, man brukar ympa tidigare än man gör på äpple (där man ofta väntar till savstigningen).

Man kan dock okulera plommon i runt juli-första veckan i augusti men okulering är ju ganska svårt.
Leonard91
Jaha, jag får helt enkelt hoppas att de inte fäller träden!! Tack för svaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon