Hur gör ni med spenatskörden? Förväller och fryser in, eller?
Dela gärna med er av era spenatrecept!
Nu har ju min spenat precis börjat titta upp (sådde lite sent...) och förra året tog rådjuren hand om ALL spenat
Annars har jag nog förvällt och fryst in i små påsar det som jag inte omedelbart ätit - det blir ju inte så mycket i slutändan, tyvärr!
Tycker också det vore skoj att får recept på spenatmat.
Iförrgår vågade min femåring ÄNTLIGEN smaka på lite gräddstuvad spenat (en tsk ungefär), han tyckte det var gott men ville inte ha mer.
Åsa, mälardalen zon 2
09-06-2010, 16:22
Jag brukar sällan odla så mycket att det blir något att frysa in, men jag odlar ju lite andra spenatliknande växter så här kommer några recept. Recepten har jag tagit från Runåbergs recepthäfte (ofta blir det inte exakt efter recepten när jag lagar mat men man kan ju ha dem som inspiration)
Malabarspenatpaj
1 sats valfri pajdeg
300g malabarspenat (går bra att byta ut till spenat, nässlor, mangold och liknande, mängden kan man ta på en höft)
3ägg
3dl mjölk
Salt & peppar
Muskot
Ost
Klä en pajform som vanligt och förgrädda i ugn ca 200C i 10min. Förväll bladen lätt, krama ur vätska och grovhacka och fördela i pajskalet. Vispa ihop äggstanningen smaksätt med salt och peppar + en massa muskot, slå detta i pajformen och strö på ost. Grädda i 200C i ca 30min. (man kan piffa till pajen med fetaost, tomater, oliver el. dyl. efter smak och vad man har hemma)
Calaloopizza
Pizzadeg
40g jäst
2msk olja
2 ¼ dl ljummet vatten
3/4tsk salt
6-7dl vetemjöl
Lös upp jästen i vattnet och blanda ner det andra, jäs i kyl ca 1-2timmar.
Pålägg:
4msk olivolja
2 ½ dl salamikorv
2 ½ dl hackad lök
2 finhackade vitlöksklyftor
1dl hackad paprika (valfri färg)
1 ½ dl skivade färska champinjoner
1-2tsk torkad oregano
2 liter Calaloo (el bladspenat, nässlor, mangold)
Salt & peppar
6dl mozarellaost el annan ost man har hemma
1 ½ dl parmesanost
Bryn korven och ställ den åt sidan. Hetta upp 3msk olivolja och bryn lök, vitlök, paprika, champinjoner och oregano i 3-5min. Tillsätt bladen och fräs 1-2min, lägg ner korven i blandningen och smaksätt med salt och peppar.
Sätt ugnen på 250C. Kavla ut degen i en stor långpanna och strö ut hälften av mozarellaosten. Lägg på bladblandningen och strö över resten av osten, krydda med lite oregano och svartpeppar. Droppa över lite ca 1msk olja och grädda i ca 15min.
Platinum
09-06-2010, 16:30
Jag skördar mycket som babyspenat och äter rå i sallader, resten förväller jag och fryser in.
Har provat att göra en laxlasagne en gång som det skulle vara spenat i, receptet har jag tyvärr inte kvar men det finns säkert flera varianter ute på nätet att söka rätt på.