Full version: Rinkeby brinner igen!
andersen
Nu har Polisen och politikerna tröttnat på bråken i Rinkeby och lovar att ta tag med hårdhanskarna mot dom som bråkar och eldar upp egendom, hoppas att det blir så, det är inge bra reklam utomlands att det är upplopp och att Polisen avlossar skott i luften, nu när vi skall ha Vicktorias bröllop som reklam utomlands.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7270907.ab

Aqvakul
och utbildningsministern är på hugget.. whist.gif
Snöflinga
CITAT (Aqvakul @ 09-06-2010, 15:43) *
och utbildningsministern är på hugget.. whist.gif

wacko.gif
Red Top
Lite har de lärt sig i alla fall. Han föreslog inte att de skulle sjunga, som partikamraten gjorde 1992. whist.gif

Friggebo i Rinkeby
theseraphim
CITAT (Red Top @ 09-06-2010, 17:04) *
Lite har de lärt sig i alla fall. Han föreslog inte att de skulle sjunga, som partikamraten gjorde 1992. whist.gif

Friggebo i Rinkeby

Nä den var toppen "nu tar vi och försöker lugna ner oss och så sjunger vi alla "we shall overcome" trostar.gif

Det är synd när så få ska förstöra för den större massan som bara vill ha det lite bättre ibland men då ska dessa ungdomsgäng istället börja hitta på massa oförsvarliga sattyg för de är "missnöjda". Hur ofta brukar en politiskt process bli bättre för man tuttar eld på bilar och skolor för att sedan lobba gatsten på dem som har som jobb att släcka.
Aqvakul
Ungdomskravaller, särskilt under den varma årstiden, är inget nytt. Det förekom i Stockholm långt före miljonprogrammet och massinvandringen. Trångboddhet, falnande föräldraauktoriteter och kriminella gängbildningar är några av orsakerna. I Malmö har olika förtroendeskapande insatser, tillsammans med en period av hög polisnärvaro, visat sig framgångsrika.
andersen
CITAT (Aqvakul @ 09-06-2010, 17:41) *
Ungdomskravaller, särskilt under den varma årstiden, är inget nytt. Det förekom i Stockholm långt före miljonprogrammet och massinvandringen. Trångboddhet, falnande föräldraauktoriteter och kriminella gängbildningar är några av orsakerna. I Malmö har olika förtroendeskapande insatser, tillsammans med en period av hög polisnärvaro, visat sig framgångsrika.

Fast inte i samma omfattning som nu,inte brände dom bilar och kastade sten på brandbilar mm, förtroendeskapande åtgärder som du pratar om hadde dom åxå i Rinkeby, därför är många förtvivlade som bor där dom trodde att Rinkeby var på rätt väg, och så händer det här.
gnon49
Att försöka stävja såna här upplopp är nog ganska döfött.Det är ett sätt att ha kul på helt enkelt. Lite spänning i tillvaron. Så länge dom håller sig på sin egen bakgård drabbar det ju dom själva, och deras nära o kära,
för dom har säkert föräldrar o släkt i området också. Såna här "miniBeirut" är nog här för att stanna är jag rädd.
Aqvakul
CITAT (gnon49 @ 09-06-2010, 17:56) *
Att försöka stävja såna här upplopp är nog ganska döfött.Det är ett sätt att ha kul på helt enkelt. Lite spänning i tillvaron. Så länge dom håller sig på sin egen bakgård drabbar det ju dom själva, och deras nära o kära,
för dom har säkert föräldrar o släkt i området också. Såna här "miniBeirut" är nog här för att stanna är jag rädd.

Ska vi ge upp, tycker du?
Red Top
CITAT (gnon49 @ 09-06-2010, 17:56) *

Jag trodde du var en klok person. Ovanstående uttalande motsäger detta. no.gif

Närmare rasism än så, är det nog svårt att komma. no.gif
vildvittra
jag tror att problemet är att inte bara ungdomar i rinkeby förstör,utan att det är större än så
skulle inte förvåna mig om det skickats mas-sms under natten till unga i tensta/hjulsta/husby.... och på det sättet kunnat man få ihop ett stort gäng på kort tid

dessutom tror inte jag det är några tuggummituggande buspojkar utan kriminella organiserade unga vuxna som testar vilken kapacitet samhället har...

sorgligt för oss alla som vill att Rinkeby ska få en bättre klang.....
det hårdaste slaget är ändå att det sår ett frö av oro och rädsla hos de vanliga människorna som sliter i sin vardag, många var de som inte kunnat sova på natten sad.gif
Huggorm
Tur man bor i en by på landet, här är tjuvjakt, hembränning och mopedtrimning det värsta brotten som begås
gnon49
CITAT (Red Top @ 09-06-2010, 18:03) *
Jag trodde du var en klok person. Ovanstående uttalande motsäger detta. no.gif

Närmare rasism än så, är det nog svårt att komma. no.gif

Att vara uppriktig är inte att vara rasist. Det är ju upplopp i Rinkeby. Skall vi klia dom kriminella bakom öronen och säga fy. Föresten var det en Beirutbo som jämförde Malmö med Beirut, inte jag. Egentligen bryr jag mig inte om deras etniska bakgrund. Men nu är det ungdomar med invandrarbakgrund som står för för dom flesta upploppen. Det är verklighet och har inget med rasism att göra. Rasism är något helt annat.
Att vara PK verkar var vår nya folksport.
Klura
Det är för jävligt som de håller på och förstör för de boende där.
Att de själva och deras familjer säkert drabbas, är de för dumma för att förstå.
Tycker bara det är konstigt att polisen inte kunde få tag i en enda buse när det sas vara 20 patruller på plats.
Hoppas det är många civilare som rör sig i området nu och att det inte blir samma upplopp i natt igen.

Edit:
Just det..
Hörde att de knackat loss gatstenar som det kastar.
Hur 17 kan man göra det obemärkt?
Ralf
CITAT (Huggorm @ 09-06-2010, 21:57) *
Tur man bor i en by på landet, här är tjuvjakt, hembränning och mopedtrimning det värsta brotten som begås

Det finns i princip lika mkt brottslighet jämt fördelat över landet, storstad som by....
Solstorm
Även om det behövs förebyggande arbete på många olika sätt så måste det absolut finnas en nolltolerans när det gäller att angripa polis och brandkår. Oavsett hur synd terroristerna tycker om sig själva så ska de absolut stå till svars för det de gör. Jag blir så trött när det talas om tendenser i samhället, arbeta med grupper osv. Självklart ska varje individ stå till svars för vad de gör. Upp med kameror överallt i oroliga områden och låt varje individ ta ansvar för vad den personen gör.

De som sätter eld och hindrar brandkåren att komma fram ska ha HÅRDA straff. Jag skulle vilja stänga in dem i en träbyggnad och sätta eld på den. Där kan de sitta och undra ifall brandkåren vågar komma och hjälpa dem. De skulle inte befrias förrän de blev rejält uppvärmda och fått i sig massa rök så de blev så uppskrämda så de fattar allvaret. Jag hoppas innerligt att de inte belönas på något sätt för vad de gör. Tyvärr är väl det som är det vanliga. Jag är så hjärtinnerligt trött på att tycka synd om förövare. Även om man kan förstå så innebär inte det att man ska acceptera.
herkules
CITAT (Solstorm @ 10-06-2010, 13:13) *
Även om det behövs förebyggande arbete på många olika sätt så måste det absolut finnas en nolltolerans när det gäller att angripa polis och brandkår. Oavsett hur synd terroristerna tycker om sig själva så ska de absolut stå till svars för det de gör. Jag blir så trött när det talas om tendenser i samhället, arbeta med grupper osv. Självklart ska varje individ stå till svars för vad de gör. Upp med kameror överallt i oroliga områden och låt varje individ ta ansvar för vad den personen gör.

De som sätter eld och hindrar brandkåren att komma fram ska ha HÅRDA straff. Jag skulle vilja stänga in dem i en träbyggnad och sätta eld på den. Där kan de sitta och undra ifall brandkåren vågar komma och hjälpa dem. De skulle inte befrias förrän de blev rejält uppvärmda och fått i sig massa rök så de blev så uppskrämda så de fattar allvaret. Jag hoppas innerligt att de inte belönas på något sätt för vad de gör. Tyvärr är väl det som är det vanliga. Jag är så hjärtinnerligt trött på att tycka synd om förövare. Även om man kan förstå så innebär inte det att man ska acceptera.

så rätt så rätt!
Huggorm
Se till att folk får betala det dom förstör, och är dom inte myndiga så får deras föräldrar betala. Man kan också bli lite hårdare med att utvisa folk som håller på med upplopp i de fall de är invandrare, det skulle nog avskräcka bättre än dagens lama straff
Solstorm
CITAT (Huggorm @ 10-06-2010, 14:08) *
Se till att folk får betala det dom förstör, och är dom inte myndiga så får deras föräldrar betala. Man kan också bli lite hårdare med att utvisa folk som håller på med upplopp i de fall de är invandrare, det skulle nog avskräcka bättre än dagens lama straff

Håller med dig!
storm
Ja vi har så mycket skattepengar i Sverige så låt dom hålla på,och snart är det val g.gif
herkules
CITAT (Huggorm @ 09-06-2010, 21:57) *

du glömde tjyvjakten..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon