CITAT (Aqvakul @ 09-06-2010, 22:23)

Min erfarenhet är också att lupiner ofta är svåra att införa på nya platser, särskilt om man frösår dem. Det brukar gå lite bättre med hela plantor.
Det påstås att det uppstår en speciell bakteriekultur i jorden, där det odlas lupin. För att få dem att ta sig på andra ställen, så bör man alltså också ta med "lupnjord" med den här bakteriekulturen.
Har jag också hört därför har vi grävt upp och tagit med mycket av jorden dom växer i.
Hade en planta ute vid husvagnen när vi stod säsong som jag tog hem, den kom flera år men blev tanigare och tanigare
CITAT (Red Top @ 09-06-2010, 23:28)

Min erfarenhet är att lupiner mår bäst när man inte pysslar för mkt med dem. Hos mig trivs lupiner trots kalkhaltig jord. Om man tänker på hur de växer i mängder i dikesrenar, åtminstone här i norra Uppland, så förstår man att de inte är särskilt kräsna.
I höstas sådde jag t ex frön i en av mina pallkragar. De kommer så snällt nu på våren. Jorden i pallkragen är iofs ko på påse från början, men vattnad med mycket kalkhaltigt vatten.
Så, ge inte upp. Sluta måna om dem bara.

Sätter dom i en slänt där jag har lite vildvuxet, finns redan prästkragar, bergsklint och aklejor där så jag har inte månat speciellt mycket om dom.
[attachment=50899:Bild0294.jpg]
Vill ha dom här