HelénE
Hej!

Jag har 3 rhodoendron. En gammal väldigt stor, den blommar men det är bra mycket mindre än det brukar vara, den brukar blomma enormt.

En som jag inte vet hur länge den stått och inte är så stor. Förrförra året kom inga blommur utan bara blad, och då grävde jag ur hela gropen, fyllde på rhodoendron jord och förra året blommade den som bara den. Jag har vattnat ganska rikligt, men nu är där inte en blomma i år utan det kommer bara blad.

Sen har jag en jag satte förrförra året som blommade jättefint förra året, men se där är inte heller någon enda blomma.

Förslag på vad detta beror på emottages tacksamt.
Är det den kalla vintern som spökar även här, jag har ju sett att en del annat inte riktigt är som det brukar.
Bor i Sthlm, zon 2.

Helén
Gunilla T
Denhär säsongen är nog lite av ett förlorat år för Rhododendron om man tänker på blomningen ( själv tycker jag att Rhododendron har många andra kvaliteter yes.gif ) Blomknopparna har frusit och de har fått en hel del bladskador, kylan eller blöt, varm höst?

Att den växt som du köpte ifjol inte blommade är nog ganska normalt. Köper man en Rh. i full blom har den oftast drivits fram hårt för att blomma just vid försäljningen och orkar kanske inte riktigt nästa säsong men den kommer!
vårskutt!
Du hade väl svaret där. När du gav ny jord blommade den. Sen inte. Den vill ha näring va? Tror jag i alla fall, mer jord och näring!
fuchsian
CITAT (vårskutt! @ 10-06-2010, 08:04) *
Du hade väl svaret där. När du gav ny jord blommade den. Sen inte. Den vill ha näring va? Tror jag i alla fall, mer jord och näring!

fick en fin rosablommande rododentron 4-5 år sedan fr. våra norska släktingar och hon är ju så tokig i dessa blommor, så nog skulle jag också ha en. jaaa... det blev lite beskymmer vart vi skulle plantera den, men den samsas vid trappan med ett mindre träd med hängande grenar och hosta. Varje år får jag sms när det är dags att göra nåt vid denna växt. Det var dock i all förmening en uppskattad present, men har inte haft sådana innan och den som jag fick verkar må bra. glömde "rensa" den från blommor förra hösten och den ser lite risig, men ska ta bort skräpet när regnskurarna håller upp. Vi har inte planterat den i den speciella jorden och den får gödsling samtidigt som jag vattnar mina krukor på trappan.
hon sade att den sorten skulle inte bli så stor och den får plats precis där den finns.
Nu har vi planterat annat och det har medfört att vi har nu det speciella jord de har. Min tanke är att kan jag nu efterskott kratta in av rododentronjord kring den, el räcker det om jag använder den speciella näringslösningen, som jag ska ha till de andra växterna vilka är planterade i den speciella jorden?
det blev en knölig fråga, men jag är inte hemma alls med dessa sorter. .. help.gif .... fuchian
Sollan A
Jag har märkt att vissa roddisar blommar vartannat år. Ett år blommar de med massor av blommor men nästa år med väldigt få. Det känns som de hämtar sig efter den kraftiga blomningen. I fjol var det väldigt mycket, men i år mycket mindre. Undantaget de gamla parkroddisarna som blommar varenda år.
Jag tar aldrig bort överblommade utan de får vara kvar. På hösten krattar jag in eklöv och barr under dem, det hjälper till att hålla det låga pH värdet samt att det skyddar rötterna vid kalla vintrar. En rejäl vattning då tjälen gått ur marken, så får det räcka med det.
HelénE
CITAT (Sollan A @ 11-06-2010, 08:18) *
Jag har märkt att vissa roddisar blommar vartannat år. Ett år blommar de med massor av blommor men nästa år med väldigt få. Det känns som de hämtar sig efter den kraftiga blomningen. I fjol var det väldigt mycket, men i år mycket mindre. Undantaget de gamla parkroddisarna som blommar varenda år.
Jag tar aldrig bort överblommade utan de får vara kvar. På hösten krattar jag in eklöv och barr under dem, det hjälper till att hålla det låga pH värdet samt att det skyddar rötterna vid kalla vintrar. En rejäl vattning då tjälen gått ur marken, så får det räcka med det.

OK det kanske är så det är helt enkelt. Får väl se nästa år.

/ Helén

CITAT (vårskutt! @ 10-06-2010, 08:04) *

Nja inte helt. Alla fick nämligen ny jord på sig igen i slutet av augusti (även om jag inte grävde upp hela plantan igen), så näring torde de haft.

/ Helén
kerstin z5-6
Ny jord? Inte så mkt näring i den. det hjäper mest till med strukturen i den gamla jorden

Nu har vi planterat annat och det har medfört att vi har nu det speciella jord de har. Min tanke är att kan jag nu efterskott kratta in av rododentronjord kring den, el räcker det om jag använder den speciella näringslösningen, som jag ska ha till de andra växterna vilka är planterade i den speciella jorden?
???
Rhoddar tillhör surjordsväxterna dvs de är kalkskyende.Vill man ha dessa är det bäst att samplantera dem med annat som tycker om samma slags ph , eller i alla fall tål det,gentiana meconopsis mfl.
De kan leva ett par år o tom blomma i högt ph , men de blir inte gamla i kalkjord
Att bara kratta på" surjord på dem gör inte mkt...hela rabatten bör vara en surjordsrabatt
HelénE
CITAT (kerstin z5-6 @ 15-06-2010, 11:10) *
Ny jord? Inte så mkt näring i den. det hjäper mest till med strukturen i den gamla jorden

???
Rhoddar tillhör surjordsväxterna dvs de är kalkskyende.Vill man ha dessa är det bäst att samplantera dem med annat som tycker om samma slags ph , eller i alla fall tål det,gentiana meconopsis mfl.
De kan leva ett par år o tom blomma i högt ph , men de blir inte gamla i kalkjord
Att bara kratta på" surjord på dem gör inte mkt...hela rabatten bör vara en surjordsrabatt

kanske ska förtydliga mig, det var itne vanlig blomjord utan en både rhododendronjord samt gödslad torv (som ska vara sur)
kerstin z5-6
Ok ja det är ju nåt helt annat det .. då tror jag som andra på att de bara tjurar och kanske är vantannat år blommare:)
HelénE
CITAT (kerstin z5-6 @ 15-06-2010, 13:36) *
Ok ja det är ju nåt helt annat det .. då tror jag som andra på att de bara tjurar och kanske är vantannat år blommare:)

Jo så är det kanske, vi får väl se nästa år. Hade inte nån aning om att vissa var så tjuriga att de inte alltid blomma, men ärligt den mindre som stod här när vi flyttade hit blommade år 1, sen inte år 2, sen förra året och inte nu i år så det kan ju stämma.

Helén
kerstin z5-6
Har en väldigt snygg Rosa som beter sig sådär-I år är det "Vill inte blomma året:(
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon