zissi
Jag vet att de tillhör samma växtfamilj men hur ser man skillnad på dem som glad amatör?

Är det så enkelt att azalean är mindre bara, eller... mindre blad...mindre blommor.... confused.gif

Vi försökte oss på att artbestämma växterna i den fantastiska rhododendrondalen vi besökte i grannstaden i dag. Gick nog inget vidare tror jag. Men en härlig vårutflykt där vid Motala ström blev det i alla fall. Skickar med några bilder från den unika gamla museimiljön runt dalen. Cafét bakar allt bröd på plats så man är garanterad färskt och gott fikabröd. Kryddträdgård och en massa andra gamla trädgårdväxter kan man också njuta av. Hade bara mobilen med mig tyvärr, men håll till godo ändå...
[attachment=50879:Hembakat...20100609.JPG][attachment=50880:Hembakat...ade_60__.
JPG]
[attachment=50881:Hembakat...20100609.JPG][attachment=50882:Hembakat...la_str_m.
JPG]
zissi
Blev visst fullt med bilder i förra inlägget så det blir ett inlägg till så jag kan visa er min favoritblomma idag. Svampen är väl ingen favorit direkt, bara mystisk....Vad kan en sån heta månntro?
[attachment=50883:Hembakat...rm_nster.JPG][attachment=50884:Hembakat...ig_svamp.
JPG]
Sussie F-Flower
VILKA BEDÅRANDE bilder!!!! wub.gif
Vill ha... yes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Azalea som odlas utomhus är lövfällande och blommar ofta på bar kvist, ibland har bladen börjat slå ut lite då de blommar. (azaleasorterna vi har som krukväxt är inte lövfällande men de klarar inte vårat klimat på vintern)
kerstin z5-6
A.luteum och sorterna Nordic light går dessutom mkt bra i z 5-6
fuchsian
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 10-06-2010, 06:41) *
Azalea som odlas utomhus är lövfällande och blommar ofta på bar kvist, ibland har bladen börjat slå ut lite då de blommar. (azaleasorterna vi har som krukväxt är inte lövfällande men de klarar inte vårat klimat på vintern)

hej Åsa, mälardalen, Jag visste inte att det fanns azaleor för trädgård, endast som inneväxt, även att jag brukar inte ha tur med just dem. Jag har en enda rododentron, som jag fick 5-6 år sedan och den har överlevt vid trappan och visst tycker jag att den är vacker, men skulle inte vilja ha mer av den sorten, inte illa ment för alla ni som älskar den, men alla har ju sina favoriter, inte sant? ... Fuchian ..
zissi
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 10-06-2010, 06:41) *

Tack Åsa då vet jag smile.gif
Kommer förhoppningsvis ihåg det till nästa maj-juni när det är dags att åka till rhododendrondalen igen...

CITAT (zissi @ 10-06-2010, 00:33) *
Svampen är väl ingen favorit direkt, bara mystisk....Vad kan en sån heta månntro?
[attachment=50884:Hembakat...ig_svamp.JPG]

Har letat lite på nätet efter liknande svampar och jag undrar om det inte är en fjällticka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon