Full version: Allåkerbär
Pote2illa
[size="3"][/size] Har köpt två allåkerbärsplantor som sällskap åt mina blåbär. Nu kommer eftertankens kranka blekhet: inte vet jag hur man använder åkerbär - har ni några bra recept? Det är novisen vid spisen som undrar. 000.gif
zissi
Kul Pote2illa! Härlig kombination med blåbär och allåkerbär.

Jag har satt tre plantor (Anna, Beata, Sofia) i en balja på balkongen. Jag är inte så orolig över hur jag ska kunna ta hand om min skörd sweatingbullets.gif utan mest om det blir några bär över huvud taget unsure.gif giggle.gif . Jag tycker det är en vacker växt i vilket fall som helst. Dina allåkerbär har nog bättre förutsättningar när de står ute i det fria. Det kan ta några år innan det blir någon vidare skörd läste jag om här på Odla. Jag äter nog mina naturella (om tillfälle ges tongue.gif ) annars har jag läst mig till att det går bra att frysa bären för att sedan använda till sylt och gelé. Antar att det du kan göra med blåbär, hallon m.m. kan du göra med allåkerbären. Undrar om allåkerbär och mjölk är lika gott som blåbär eller hallon med mjölk?

Det blir spännande att höra fortsättningen här Pote2illa tummenupp.gif
[attachment=50892:Hembakat...20100606.JPG]
Pote2illa
[size="4"][/size]Hej ZissiI Jag köpte plantorna här på Odla för att jag ville ha en undervegetation till mina båda blåbärsbuskar. Blommorna lär vara vackra. Om jag inte får så stor bärskörd de första åren spelar inte så stor roll. Jag har ju framtiden för mig, fyller inte 90 förrän nästa år, ha ha yahoo.gif angel_not.gif
Fenja
Sylt är rena lyxen och glöm inte att göra en flaska likör med när det blir bra skörd!
Mvh
Fenja
Överbölingen
Först i år kan vi få en skörd att ta till vara. Bären har blivit en utomordentlig marktäckare och kantväxt. Dessutom tog vi ett dussin vilda plantor några mil söder om Burträsk på försommaren. Bara för att berika kommande skördar. Stannade för P-paus och där växte de. Likör förståss och kanske lite sylt till prominent dessert. Aronia är ju lika gott och det fick vi till förra året. Likör på havtorn, aronia och åkerbär ligger i klas med Lakka. Nypon, Artemisia och Hypericum till snaps. Ha gärna med en flisa stjärnanis i de senare. Glöm inte nyutsprugna svartvinbärsblad. Missade det i år. Ljusgröna, högst 2 cm.
ingrids
Överbölingen - har du ett bra recept på havtornslikör?
(Ursäkta trådnappningen)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon