Silur
Hej!

Är det någon som har erfarenhet av detta träd: "Ambraträd", Liquidambar styraciflua här i Sverige och i Stockholm? Jag såg det (i buskage form) igår på någon trädgårdsaffär (till Salu) i Stockholm och det var så fint. Men nu har jag läst på nätet att det inte skulle passa i svenska klimatet.

Alexander-VG-zon3
får den rätt läge kan den klara vintern till zon 3. kanske en mild zon 4, men där finns det en risk att den fryser ner helt kalla vintrar och blir mer i buskform. varmt och skyddat läge i sol eller halvskugga. men läget måste vara bra för trädet om den växer i vinterkalla områden.

annars är den satt att klara zon 1-2.
Huggorm
Det skadar inte att ha den inne på en innergård eller liknande, så att det är vindskyddat och att solen värmer upp väggarna så det håller sig varmt dygnet runt. Det är ju trots allt ett värmeälskande träd som har sin huvudsakliga utbredning i den amerikanska södern, med utposter långt ner i centralamerika. Jag skulle gärna vilja ha en, men jag tvivlar på att jag skulle klara den här hos mig i en mulen zon 2-3
Alexander-VG-zon3
zon 2 brukar oftast inte vara några problem för den vad jag vet. den finns ju i Göteborg, och uppe vid Vänern, i norra Skåne, in i syd/östra småland. flirting.gif

har du aldrig testat får du ju heller ej veta om den klara sig hos dig eller inte. jag är ju en sådan som hellre testar och nu fokuserar jag mer på läge och jord än just vinterkyla. en av mina frösådder kommer jag att plantera ut här i zon 3-4. flirting.gif

enligt vad jag kan hitta från utländska sidor så klara den usda zon 5 (i rätt klimat). Bluesage plantskola säger att deras fröplantor är från de nordligare områdena i usa, så man kan ju annars testa och köpa en sådan.

annars får man väl skydda den på vintern. helt omöjligt är det ju inte. det växer ju fikon i Ö-vik och i Stockholm! så nog borde man våga testa ambraträd lite kallare än zon 1 tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon