Full version: Tulpantråd
Ezereht
Tänkte vi kan klistra in lite tulpaner att kika på smile.gif Bjuder på några bilder från min trädgård i Umeå.

ingrids
Har inga bilder att klistra in men undrar så över de två översta, är ettan måntro en botanisk tulpan? Är tvåan en Spring Green och har du i så fall fått den att återkomma?
DykUnderYtan
Här är några av dem som blommar hos mig...
[attachment=50904:storarab...P6031291.jpg]
Queen of Night
[attachment=50901:tulpaner...P5301196.jpg]
Angelique
[attachment=50902:vildtulp...P6021231.jpg]
Little Beaty
[attachment=50903:vildtulp...P6021227.jpg]
Little Princess
Ezereht
CITAT (ingrids @ 10-06-2010, 14:10) *
Har inga bilder att klistra in men undrar så över de två översta, är ettan måntro en botanisk tulpan? Är tvåan en Spring Green och har du i så fall fått den att återkomma?

Ettan är en botanisk tulpan och tvåan en viridifloratulpan, minns inte om det var spring green, kanske. Men jag satte dem förra året så jag vet inte ännu om de återkommer.
ingrids
Ja, då är det vänta och se som gäller. Vill gärna få korn på bra återkommande tulpaner, men har förstått att norrlandskusten inte är optimalt tulpanklimat.
Ezereht
mja fast angelique kom tillbaka från förr-förra året, och en röd halvylld tulpan jag hade under körsbärsträdet. Tur de blommade över innan dom lila kom lol. Blev ju faktiskt nästan som om det vore genomtänkt blomföljd där laugh.gif
fuchsian
CITAT (Ezereht @ 11-06-2010, 14:10) *
mja fast angelique kom tillbaka från förr-förra året, och en röd halvylld tulpan jag hade under körsbärsträdet. Tur de blommade över innan dom lila kom lol. Blev ju faktiskt nästan som om det vore genomtänkt blomföljd där laugh.gif

Hej till alla tulpanälskare ,,, eller är det o ta i? Mina tulpaner kom efter 2 år och de var rätt så roliga, väldigt robusta blad, och blommorna gick åt rosa - vit hållet. Köppte dessa under ett besök i Tyskland, men det fanns så mycket att välja att man blev alldeles till sig .... unsure.gif Kunde inte köpa mer när jag var osäker hur det skulle bli i vår trädgård, men vi har planerat till hösten att resa över igen och då blir det rakt in på Garten Center med en stor vagn. Jag håller på lite smått att planera till hösten, krukor och till nästa vår.
Jag råkade se ett inslag på tv där en trädgårdsmästare berättade att när tulpaner börjar fälla blombladen, pass på med sekatören och klipp ner endast blomstängslen, så ser det renare ut i rabatten, så det var ett bra tips!
Måste ta med den "stora plånboken" och sedan plocka till sig enl min lista och det som råkar komma i vägen, ni förstår... blomma.gif ... Fuchian
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon