|
Nybliven trädgårdsägare. Nybyggt hus på gammal åker bestående av tung lera med mycket dålig dränering...Inte de bästa förutsättningarna. Planterade för 2 år sedan flera fruktträd. Tyckte jag läste på innan men inser nu att det blev rätt fel (alla fel man kan göra kanske?). Grävde ca 80 cm djupt och brett, säkert alldeles för lite. Bytte dessutom ut jorden, och har inte planterat tillräckligt högt upp. Gräs har växt in mot stammarna. Försökte gräva diken ut från groparna för dränering men det räcker verkligen inte. Träden mår iallafall ganska uselt. Väldigt blött ffa på våren. Växer jättedåligt, får ohyra, flera grenar har dött på några av dem.
Finns det något att göra, eller är det för sent för dessa stackars träd (de är dock inte döda än...)? Lyfta upp träden, göra mkt större gropar (bredare?), plantera på en kulle? Vad mer? Ska detta isåfall göras till hösten? Finns det något jag kan göra redan nu? Hela trädgården är lika lerig så byta ställe hjälper nog inte. Ska jag ge upp med en gång och leva utan träd?
Tacksam för svar!
Huggorm
10-06-2010, 16:57
Groparnas storlek duger, 80cm i fyrkant är helt okay. Mitt tips är att du gräver upp träden nu, men är försiktig med rötterna, fyller i jord i groparna och sätter tillbaka träden på små kullar. Sommaren är inte optimalt, men det är bättre än aldrig. Vattna mycket under resten av sommaren, och gärna nästa också.
CITAT (Huggorm @ 10-06-2010, 17:57)  Groparnas storlek duger, 80cm i fyrkant är helt okay. Mitt tips är att du gräver upp träden nu, men är försiktig med rötterna, fyller i jord i groparna och sätter tillbaka träden på små kullar. Sommaren är inte optimalt, men det är bättre än aldrig. Vattna mycket under resten av sommaren, och gärna nästa också. Håller helt med Huggorm. Tänkte bara komplettera med att du bör hålla gräsfritt runt träden, en cirkel med minst 0,5 m radie där du istället kan ha grus, småsten, kullersten eller marktäckande perenner. De går säkert att rädda eftersom det bara är två år sedan du satte dem. Men vänta inte med att gräva upp dem!
Tack för era svar! Bör jag gräva ut mer åt sidorna så man luckrar en större yta runt, eller spelar det ingen roll? Hur högt upp kan man sätta träden, på kullen alltså? Vilken jord ska jag ha under? Grus? Hur länge ska man ha gräsfritt runt? För alltid? Tycker man ser äldre träd som står "mitt i gräsmattan".
Tack igen!
Huggorm
10-06-2010, 19:17
Jo, man ser ofta äppelträd som står mitt i gräsmattan, men det är inte trädets eget val om man säger så. I möjligaste mån bör man undvika gräs över äppelträds rotsystem, om man vill ha bra tillväxt och god skörd.
Kullen behöver inte vara hög, bara så hög att den kommer över den nivå där vattnet brukar stå, så kan trädet skicka ner rötter dit det vill. Det skadar naturligtvis inte att gräva upp jorden runt om så den blir lucker och lätt att ta sig fram genom för rötterna, men det är inte prio ett i det här läget. Det tar ändå något år innan rötterna på allvar börjat leta sig ur din 80x80cm breda grop
Hej
Jag tycker att jord som (leriga + sandiga + bra väldränerad) också äpple tycker inte om kalk, det är djup som är 70 cm räcker . Obs om man har lerig jord ska från börja väljar äpple som ympad på någon sort som tycker om lerig jord som (Em9 - Em 7- Em 13).
.H:Bassam
CITAT (sjuan @ 10-06-2010, 20:06)  Tack för era svar! Bör jag gräva ut mer åt sidorna så man luckrar en större yta runt, eller spelar det ingen roll? Hur högt upp kan man sätta träden, på kullen alltså? Vilken jord ska jag ha under? Grus? Hur länge ska man ha gräsfritt runt? För alltid? Tycker man ser äldre träd som står "mitt i gräsmattan".
Tack igen! Använd en blandning av den befintliga jorden, god planteringsjord och ev lite grus, om det är mycket vattensjukt. Kullen bör vara ca 10 cm hög (eller mer) - tänk på att jorden kommer att sätta sig efter ett tag och då sjunker trädet automatiskt ner lite. Det finns många anledningar till att man bör ha gräsfritt under ett träd (hela dess livslängd). Dels tar gräset alldeles för mycket näring och vatten som trädet bättre hade behövt. Dels är det mycket vanligt med påkörningsskador på stammen från gräsklipparen - eller att man ringbarkar trädet av misstag när man ska trimma det långa gräset man inte kommer åt att klippa närmast stammen.
Har nu satt om ett av träden. Det var vatten ända upp till 20 cm under markplan i gropen :-o. Gjorde gropen bredare och satte trädet på en kulle av grus som gick väl över den blöta nivån. Jord runt detta. Detta gjorde att kullen blev väldigt hög och brant, säkert 25-30 cm hög. Är lite fundersam hur jag ska göra med vattning. Dels sköljer man ju av jorden av kullen när man vattnar. Sen vet jag inte hur mycket vatten som egentligen behövs när det är så blött i marken? Någon som har en åsikt?
Ezereht
14-06-2010, 00:59
Om det blev brant, gör "gropen" lite bredare i sidled (diameter) så att du kan göra sluttningen över en längre sträcka, så blir det inte lika brant. Sen har jag satt barkmull i översta jrodlagret, inte så mycket men lite. Det gör att vattnet stannar kvar mycket bättre när man vattnar. Kompost fungerar säkert på samma sätt. Du kan också göra ett litet minidike (0.5 dm-1dm) mellan gräset och jorden som går upp på kullen, då kan du vattna lite över kullen och lite mer i "diket" och då unvika att spola bort jorden.
CITAT (Ezereht @ 14-06-2010, 01:59)  Om det blev brant, gör "gropen" lite bredare i sidled (diameter) så att du kan göra sluttningen över en längre sträcka, så blir det inte lika brant. Sen har jag satt barkmull i översta jrodlagret, inte så mycket men lite. Det gör att vattnet stannar kvar mycket bättre när man vattnar. Kompost fungerar säkert på samma sätt. Du kan också göra ett litet minidike (0.5 dm-1dm) mellan gräset och jorden som går upp på kullen, då kan du vattna lite över kullen och lite mer i "diket" och då unvika att spola bort jorden. Tack för tipsen! Känner mig dock fortfarande osäker på hur mycket jag ska vattna, med tanke på att det är så blött i marken. Någon idé?
Låter som ett rejält blött ställe, kanske för blött för äpple. Kanske värt att prova med den lokala dränering du gjort. I framtiden kan vattnet i marken behöva avledas mer för att träden inte ska utveckla kräfta.
Jag ställer träden högre och högre ju mer jag planterar. Började med 10 cm, men ofta sjunker detta ned under bara en säsong. Nu för tiden blir träden ställda minst 20 cm högre än marknivå.
Och växtbäddarna blir vidare och vidare också. Jag började med en meter i diameter i normalmark (lerhaltig jord i platt gräsmattemark), nu gräver jag ytligare men ännu vidare bäddar än så. Genom detta sköter sig avdustning och regntillförsel bättre, och man behöver bara ta bort inträngande gräs en gång per säsong. Glömmer man ett år är det ingen större fara.
Kullen blir med en vid växtbädd automatiskt flackare. Men även om man inte gräver en vid bädd så är det helt OK att lägga jord ovanpå den befintliga marken så att kullen inte blir en backe som "rasar" i regn eller bevattning. Att så i ettåriga växter på kullen är också bra för att snabbt förhindra marktorka och jord som rasar. Gröngödslingsfrö är bra, enbart honungsfacelia också, eller krasse som får ringla och skugga. Gröngödslingsfrö kan man så nu och hela juli och få en "skörd", krasse är kanske lite sent.
Innan fröerna växt upp kan man lägga trädgårdskompost på, eller gräsklipp, eller löv. Detta brukar också förhindra avdustning av jordytan de första veckorna innan frösådderna kommer upp.
Åh, de stackars träden... såg nu till råga på allt att någon rackare har gnagt sig igenom gnagskydden på flera av träden, längst ned på stammen. Var så mycket gräs ivägen så det syntes inte förut... En del bark är bortgnagd, men inte runt om. Då borde det klara sig, eller ?
Aqvakul
16-06-2010, 21:23
Begränsade gnagskador överbryggs. Ditt stora problem är dräneringen.
CITAT (Aqvakul @ 16-06-2010, 22:23)  Begränsade gnagskador överbryggs. Ditt stora problem är dräneringen. Tack för svar! Jotack... börjar inse att jag kanske ska fortsätta ha åkergrödor istället för trädgårdsväxter runt huset :-(.
ingrids
17-06-2010, 09:27
Du kan behöva göra som bönder gör med blöta åkrar - dika ut. Med täckdikning förlorar du ingen odlingsmark, med ett eller annat öppet dike (inte nödvändigtvis spikrakt) kan du få en suverän växtmiljö för kabbeleka, skunkkalla och andra vattensälskare (och om vattnet blir stillastående tyvärr även mygg).
Hej igen. Har nu hunnit med 4 av 7 träd. Pust. Som tur är är det inte lika blött på alla platserna, utan det är betydligt bättre där jag varit och grävt nu. Dock undrar jag om oddsen för några av träden. Är det något att satsa på när flera grenar dött och det bara är typ två kvar med några enstaka blad. Dessutom gnag på stammen... Och vad beror det på när nya skott torkar in och bladen får bruna kanter? Är det pga för dålig dränering? Eller ingen näring pga gräs intill stammen? Eller gnagskadorna? Kombination? Dessutom bygger en massa spindlar bo på de stackars blad som finns. Hur illa är det?
Jag kanske har missat något, men får ingen uppfattning om hur stora dessa tgräd är. Hur länge har de stått i backen? Om det har lite större krona än de normalt har de två¨, tre första åren i backen, så klarar de mer än innan.
I övrigt måste jag nog se bilder för att kunna säga något. Man kan rädda unga träd som är i mycket dålig kondition om illamåendet beror på jordförhållandena, och om det finns ett par grenar med blad så kan man jämföra det med att börja från början ungefär. Men om stammarna också är allvarligt skadade på dessa så är frågan om det är värt det.
Spindlar är det nog kanske inte, om det inte är traditionella spindelnät. Är det vitare ludd så kan det vara något aningen värre, men det beror på hur långt det gått i dina träd.
Lägg gärna in bilder om du kan!
Hej igen! Träden är planterade för 2 år sedan. De har nog inte växt mycket alls, tvärtom  . Här är de träd dom är värst drabbade (lite svårt att se tyvärr, vet inte hur man vänder bilderna...): [attachment=51500:p_ron.jpg] ett är päronträd där toppen dött. [attachment=51501:p_ron_blad.jpg] Blad från samma träd, bruna kanter, knopparna torkar. [attachment=51502:_pple.jpg] Äppleträd med flera döda grenar. [attachment=51499:plommon.jpg] Plommonträd, toppen dött halvvägs. [attachment=51498:k_rsb_r.jpg] Körsbär, allmänt ledset. [attachment=51504:stam_med_gnag.jpg] Så här ser den stammen ut (päronet) som är mest gnag på. Ja, som ni ser mår de inget vidare.
Blomfrun
27-06-2010, 22:00
Tycker du har gjort så mycket du kan göra. Angående gnag på stammen så kan trädet klara sig bara det inte är för djupt och går runt stammen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|