Lina och Olav
Jag har börjat skörda mina första hungarian hot wax. Jag vill gärna ha lite fröer till nästa år till mig själv (och ev. lite byteshandel). Dom chilisarna jag har skördat nu har varit gula så jag undrar om det går och ta fröer frön en grön eller gul chili. Eller är fröerna inte mogna förrän frukten är röd?
Åsa, mälardalen zon 2
Fröerna är inte riktigt mogna förren själva frukten är riktigt mogen (så det är bra att vänta tills det är mera rött på frukterna), det kan gå att skörda frö något tidigare men grobarheten brukar bli sämre
Lina och Olav
Tack! Misstänkte att det var så!
NiklasTyreso
CITAT (Lina och Olav @ 10-06-2010, 18:17) *
Jag har börjat skörda mina första hungarian hot wax. Jag vill gärna ha lite fröer till nästa år till mig själv (och ev. lite byteshandel). Dom chilisarna jag har skördat nu har varit gula så jag undrar om det går och ta fröer frön en grön eller gul chili. Eller är fröerna inte mogna förrän frukten är röd?

Ta frön från mogna frukter d v s inte från gröna frukter.

Vissa chili-sorter mognar till gult, andra till orange men de flesta mognar till rött (utan att först ha varit gula eller oranga).

/Niklas
Lina och Olav
Blir Hungarian hot wax röda eller är dom mogna nu när dom är gula?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon