Full version: syrenbusk problem....
cooltrigger
hejsan..

nån som vet vad som är fel på denna syrenbusken..

vi flyttade på flera buskar förra året.. alla mår bra förutom två buskar..

nån som vet vad som är felet?? för lite vatten eller har den fått nån sjukdom...

vad skall vi göra.. tack för eventuella svar tummenupp.gif

bifogat några bilder så att ni ser hur bladen ser ut.. två buskar som sagt... typ hela buskarna ser ut så här....

blir jätte glad om nån har tips om hur vi ska sköta de annars otroligt vackra buskarna...
Bassam
Hej
Jag tycker att den ser ut som Svamp attackera dem på grund att ej väldränerad jord så du kan borta skadad blad oc blanda jord med gröv sand plus naturliga gödsel, efter kan du spreja dem på mjölken som blandad med vatten .
.H:Bassam
Lidas
CITAT (Bassam @ 10-06-2010, 23:21) *
Hej
Jag tycker att den ser ut som Svamp attackera dem på grund att ej väldränerad jord så du kan borta skadad blad oc blanda jord med gröv sand plus naturliga gödsel, efter kan du spreja dem på mjölken som blandad med vatten .
.H:Bassam

Tack för infon när du säger att man skall spreja ned en mjölk blandning hur mycket möjlk vs vatten och är det över hela busken eller bara angripna blad. Helt rudis på trädgård men lär mig
Lidas
Ezereht
Jag tycker bara det ser ut som torka. Vattna på...
kerstin z5-6
syrenbakterios? den härjar tydligen i år.deformerade blad med vattniga" bruna eller svarta fläckar?
I så fall skär bort skadade grenar och bränn skräpet.Hur ser syrener ut i grannskapet? detta sprider sig.

Ezereht
Eeeek Kerstin det lät läskigt :s Är det något träden hämtar sig från, tex nästa sesong? Eller får man dras med eländet sen?
kerstin z5-6
det finns ingen direkt bot , finns det i grannskapet måste grannarna också först beskära bort det sjuka..
Hjälper inte det får man ta bort busken som är sjuk.men visst kan det vara torka, här är snustorrt i marken trots lerjord o nån enstaka regnskvätt...
Bassam
Hej

Det finns tre olika recept du kan vilja :

1 1Dl mjölk till 9 Del vatten, det är bästa duscha hela växter två gångar på vecka.

2 5 Dl mjölk till 5 Dl vatten, det är bra men bladen färgen ska lite ändra.

3 1 tsk bikarbonat till 1L varmt vatten till 1dL grön såpa

obs

du ska borta alla skadad delar och bränna dem plus ge dem bra gödsel plus bra vattning.

: H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon