ingrid fuxwall
En dålig affär att sälja en begagnad bil.

Båda våra bilar är köpta 2006 – den blå, en Opel för 33 000 - idag blev jag erbjuden 5 000 för den.
Den gröna en BMW köptes för 83 000 och betingar nu ett värde på 25 – 30 000, när man ska byta in. Speciellt den sistnämnda är fullkomligt ok och en dröm att köra, så varför sälja?

Blev så arg! Men det är ju mitt problem. Krasst kan man ju räkna med en förlust på 10 000 per år – alltså kan jag behålla bilarna några få år och sedan starta om.

Det är dumt med två bilar med en förare men de fyller olika funktioner och att byta till den optimala bilen blir ju hutlöst dyrt.

Är det bara jag som upplever att begagnade bilar gått ner något fruktansvärt i värde?
Huggorm
Rent generellt är det tvärtom, begagnade bilar har stigit i pris sedan finanskrisen. Men det är väll i första hand bilar i lite dyrare prisklass kanske, bilar som bara är några få år gamla

Vem är det som givit dig prisförslagen förresten? Om det är en firma skall du komma ihåg att dom alltid ger skambud eftersom dom vill tjäna pengar. Vill du ha bra betalt för en begagnad bil får du sälja den själv.
ingrid fuxwall
CITAT (Huggorm @ 10-06-2010, 19:23) *
Rent generellt är det tvärtom, begagnade bilar har stigit i pris sedan finanskrisen. Men det är väll i första hand bilar i lite dyrare prisklass kanske, bilar som bara är några få år gamla

Vem är det som givit dig prisförslagen förresten? Om det är en firma skall du komma ihåg att dom alltid ger skambud eftersom dom vill tjäna pengar. Vill du ha bra betalt för en begagnad bil får du sälja den själv.

Vet jag ju och ska jag sälja blir det ju inte på detta sätt
malcolm
Blocket.se är ett alternativ om man vill sälja bil(ar) privat men man skall begära att få pengarna direkt i handen vid en försäljning och kanske följa med på provturen. Bilfirmor betalar uselt för begagnade bilar men det är väl deras affärsidé, köpa billigt och sälja dyrt.
mamamaggan
Har också hört mig för , hos bilhandlare , och min SAAB 9-5 kombi inköpt 2006 för 120.000 kr skulle jag få 35.000 kr för i dag. Min kompis som har en Ford Mondeo , inköpt 2004 för nästan 200.000 kr blev erbjuden 40.000 kr för den och den är servad precis som den ska.

Har inte märkt att priserna på begagnade bilar gått upp under krisen .
Huggorm
CITAT (mamamaggan @ 11-06-2010, 13:15) *
Har också hört mig för , hos bilhandlare , och min SAAB 9-5 kombi inköpt 2006 för 120.000 kr skulle jag få 35.000 kr för i dag. Min kompis som har en Ford Mondeo , inköpt 2004 för nästan 200.000 kr blev erbjuden 40.000 kr för den och den är servad precis som den ska.

Vissa bilar är populärare än andra, och både saab och framför allt ford tappar mycket fort i värde.
skogstroll
BMW har väl inget högt andrahandsvärde tror jag, det kanske har med dyra reservdelar att göra
mamamaggan
CITAT (Huggorm @ 11-06-2010, 13:26) *
Vissa bilar är populärare än andra, och både saab och framför allt ford tappar mycket fort i värde.

Märks inte när man ska köpa dem begagnade , då kostar de minsann . En llikadan som min SAAB kostar kring 60 - 70.000 kr att köpa idag. Men , som sagt bilhandlarnas filosofi är att köpa billigt och sälja dyrt.
theseraphim
CITAT (mamamaggan @ 11-06-2010, 13:15) *

SAAB fick ju uselt värde i o med konkurshotet och Ford dras med uruselt rykte på äldre bilar speciellt Mondeon som var bla de sämsta begagnat köpen man kunde göra.
Carl

En ny bil faller ungefär 50% på tre år om man säljer den en bilhandlare. Köpa bil är den sämsta affären man kan göra i sitt liv. Köp en begagnad bil som gått rimligt antal mil behöll den tills den är skrot så förlorar du minst.
theseraphim
CITAT (skogstroll @ 11-06-2010, 13:28) *
BMW har väl inget högt andrahandsvärde tror jag, det kanske har med dyra reservdelar att göra

Nja kollade på några Boomers nyligen och de hade då bättre värde än tex Volvo. Tyska bilar förutom Opel har överlag i dagsläget relativt bra andrahandsvärde när vi pratar nyare modeller. Ford, Opel o Fransoserna däremot faller däremot som stenar.
AndersKbg
Som jag har fattat det så gör du både köp och inbyte på bilfirma?

Säger bara en sak; Skyll dig själv.
Huggorm
CITAT (skogstroll @ 11-06-2010, 13:28) *

Att reservdelarna till BMW är dyra är en myt. Speciella delar till de lyxigare modellerna är dyra, men till standardmodellerna är det inte dyrare än till andra bilar. Myten säger också att delar till amerikanska bilar skall vara billiga, men allting utom det absolut mest grundläggande är svindyrt.

CITAT (theseraphim @ 11-06-2010, 17:23) *
Nja kollade på några Boomers nyligen och de hade då bättre värde än tex Volvo. Tyska bilar förutom Opel har överlag i dagsläget relativt bra andrahandsvärde när vi pratar nyare modeller. Ford, Opel o Fransoserna däremot faller däremot som stenar.

Precis, tyska bilar håller värdet relativt bra. Mercedes har dock tappat en del av sin stjärnglans de sista tio åren. Men sämst andrahandsvärde av alla bilar tror jag de koreanska har. Att försöka sälja en fem år gammal hyundai torde vara bland de mest otacksamma man kan göra. Under några år livnärde jag mig nästan på att köpa och sälja gamla bilar, och audi var nog det som var lättast att sälja.
ingrid fuxwall
CITAT (Huggorm @ 11-06-2010, 18:40) *
Att reservdelarna till BMW är dyra är en myt. Speciella delar till de lyxigare modellerna är dyra, men till standardmodellerna är det inte dyrare än till andra bilar. Myten säger också att delar till amerikanska bilar skall vara billiga, men allting utom det absolut mest grundläggande är svindyrt.
Precis, tyska bilar håller värdet relativt bra. Mercedes har dock tappat en del av sin stjärnglans de sista tio åren. Men sämst andrahandsvärde av alla bilar tror jag de koreanska har. Att försöka sälja en fem år gammal hyundai torde vara bland de mest otacksamma man kan göra. Under några år livnärde jag mig nästan på att köpa och sälja gamla bilar, och audi var nog det som var lättast att sälja.

Håller med dig om att det är en myt att vissa bilar har dyrare reservdelar än andra, min erfarenhet är att BMW har ungefär samma priser som Volvo och SAAB
ingrid fuxwall
CITAT (AndersKbg @ 11-06-2010, 17:27) *
Som jag har fattat det så gör du både köp och inbyte på bilfirma?

Säger bara en sak; Skyll dig själv.

Vet inte om det är mig du riktar dig till, är det de?

Som svar på ditt påstående kan jag säga att mina bilar köptes privat, kontant efter annonser på blocket och till väldigt bra pris - som läget var första halvåret 2006.

Gårdagens priser var på bilfirma. Blev övertalad att åka och försöka byta bilarna på bilfirma men det har aldrig varit min tanke.
En gång har jag köpt bil på bilfirma men då ändrade jag mig och hävdade ångervecka - lyckades få pengarna tillbaka bravo.gif
theseraphim
CITAT (ingrid fuxwall @ 11-06-2010, 18:42) *
Håller med dig om att det är en myt att vissa bilar har dyrare reservdelar än andra, min erfarenhet är att BMW har ungefär samma priser som Volvo och SAAB

Senast man gjorde en priskoll så hamna Volvo högre på många delar än tex BMW.
malcolm
Nackdelen med att ha en lite udda bil är att det inte finns reservdelar hos de "billiga" reservdelsfirmorna som tex. Biltema och Mekonomen. Vet att många är skeptiska mot Biltemas delar men jag har aldig köpt en reservdel där som inte hållit måttet, däremot kan resten av deras sortiment vara lite tveksamt. Kastade två hopfällbara bockar därifrån häromdagen, hade haft mina två kanoter på dem i trädgården under vintern och alla benen hade vikt sig. Visserligen var det mycket snö men i alla fall... Har man en Volvo ur 240-serien kan man nästan köpa delar på Konsum. giggle.gif
andersen
CITAT (Carl @ 11-06-2010, 17:19) *
En ny bil faller ungefär 50% på tre år om man säljer den en bilhandlare. Köpa bil är den sämsta affären man kan göra i sitt liv. Köp en begagnad bil som gått rimligt antal mil behöll den tills den är skrot så förlorar du minst.

Helt rätt. Tycker åxå att man skall titta på märke då blir inte milen som bilen har rullat lika viktigt, dvs en Volvo rullar med lätthet 50.000mil.
Huggorm
CITAT (andersen @ 12-06-2010, 13:53) *
Helt rätt. Tycker åxå att man skall titta på märke då blir inte milen som bilen har rullat lika viktigt, dvs en Volvo rullar med lätthet 50.000mil.

En sanning med modifikation. Vissa volvo från de gamla generationerna kunde gå så långt om man höll efter rosten, men det var nog inte mer än en volvo 480ES av hundra som gick mer än 30.000 mil och nu är de flesta skrotade. Jag skulle tro att majoriteten av dagens V70 skrotas före 35.000 mil och V50 kommer nog inte gå så långt ens. Men ingen bil går så långt "med lätthet", inte ens en volvo 240 av de sista årsmodellerna då karossen galvades
andersen
CITAT (Huggorm @ 12-06-2010, 14:43) *
En sanning med modifikation. Vissa volvo från de gamla generationerna kunde gå så långt om man höll efter rosten, men det var nog inte mer än en volvo 480ES av hundra som gick mer än 30.000 mil och nu är de flesta skrotade. Jag skulle tro att majoriteten av dagens V70 skrotas före 35.000 mil och V50 kommer nog inte gå så långt ens. Men ingen bil går så långt "med lätthet", inte ens en volvo 240 av de sista årsmodellerna då karossen galvades

Då hänvisar jag dej till blocket, det finns hur många fd taxibilar som helst som har rullat över 50.000mil till salu av märket Volvo V70.

Min egen 745 har rullat ca60.000mil och är av 92års model, har en kompis som har en likadan fast av en äldre model 89? som har rullat 75.000 och han köpte den som fd taxi och då hadde den rullat 55.000mil.
Huggorm
Taxibilar är lite speciella, dom rullar alla sina mil under några få år, och får under den tiden noggrann service. För en vanlig Svensson som kör 3000 mil om året blir det värre, då kan man inte räkna med att bilen skall gå 50.000 mil.

Här i byn finns för övrigt en gammal mercedes som man ser nästan varje dag, ägaren var i tidningen i fjol när den hade passerat 100.000 mil. Och den har inte ens varit taxi från början, det var killens bror som köpte den ny och körde de första 30.000 milen
theseraphim
Det var ju en herre i USA som hade haft en SAAB 900(den gamla) sedan 80 talet och kört en enorm sträcka med den(några varv runt jorden var det iaf uppmätt i mil:-). När SAAB sedan fick höra detta så fick han en flång ny SAAB istället som en liten PR-Kupp. Då lönar det sig verkligen att köra gammalt länge.

Tills Saken ska nämnas att bilen var i toppskick rakt igenom.
andersen
442.000 mil med Volvon!...långa mil
gnon49
Har själv en volvo 940. Har ofta fått höra att sköter jag motorn med olja o filter regelbundet, så kan den gå hur långt som helst i princip. Den har gått 22000 mil och dricker inte olja. Bilen är mycket fräsh för sin ålder, så den behåller jag i många år. Sedan undviker jag volvoverkstäder och anlitar mindre verkstäder, vilket sänker rep.kostnaderna betydligt. Fast det är inte ofta jag behöver lämna in den, tack o lov.
Sedan är väl inte inbytespriset det viktigaste. Det är väl mellanskillnaden man får betala, vid köp av nyare bil.
Huggorm
CITAT (andersen @ 12-06-2010, 15:43) *
442.000 mil med Volvon!...långa mil

Det syntes på bilderna att han bor i de varmare och torrare delarna av USA, bilen är ju fortfarande fräsch under. Imponerande att den gått så långt utan ens ett motorbyte, det är bara att gratulera volvo. Kul också att han fick en sprillans 780 bertone när han passerade 1.000.000 miles, och han körde även den 470.000 miles innan han sålde den, gör gubben inget annat än köra bil? Vid 2.000.000 miles fick han en C70, undrar om han får något nu när han närmar sig 3.000.000 miles?

CITAT (gnon49 @ 12-06-2010, 15:47) *
Den har gått 22000 mil och dricker inte olja.

Men desto mer bensin kan jag tänka mig wink.gif
andersen
Försäkringskostnaden är ju en kostnad som blir lägre med en äldre bil dvs man är ju inte i behov av helförsäkring.
malcolm
[attachment=50973:SAAB1.jpg]

Detta är min gamla SAAB 9000 CSE från -93 som numera rullat 25.000 mil utan några större bekymmer, köpte den för 16.000 kr på Blocket för ca. 5 år sedan och det är den bästa bil jag någonsin haft. Startar alltid även i den strängaste kyla och ligger som ett strykjärn utmed vägen. Lite roligt är det att Lars Gunnar Björklund (TV-sporten o. Tipstjänst) hade den som tjänstebil som ny. På alla år har det bara blivit en enda anmärkning på besiktningen (har alla protokoll) och det var en trasig glödlampa, helt fantastiskt. Bagagerummet blir fantastiskt stort när man fäller baksätet och jag har fraktat kylar, frysar mm. i det samma för att inte tala om jord och byggmateriel till huset. Den bästa bilaffär jag någonsin gjort var nog en gammal tjänstebil från jobbet, en Volvo 245 från -88 som jag endast gav 40.000 för trots att liknande modeller i samma skick kostade runt 20.000 kr mer då. den var en riktig arbetshäst, lite tråkig men ovärdelig när det gällde lastutrymmet fast rent av livsfarlig på vintervägar trots nya dubbdäck.

Min första bil var en SAAB V4 från -67 som jag hade ur motor och växellåda på tre ggr, sedan blev det en Citroën CX 2000 som konstigt nog var en bra vinterbli trots sitt franska ursprung, efter det en Renault 14 som var rena skräpet, sålde den med motorn liggandes i skuffen för att någon behövde en ny kaross. Den Opel Kadett 1,3 DL som följde därefter var en riktig trotjänare som startade i ur och skur men rostade något fruktansvärt och var tjuvarnas favorit, blev stulen 3 ggr under de år jag hade den. Därefter blev det den där Volvon som jag tidigare nämnt och nu har jag SAAB:en som syns på bild.

Har inte varit speciellt märkestrogen som synes och de flesta bilar har jag köpt privat förutom Renault:en och Opel:n, Cittran ärvde jag efter min far för han tyckte jag hade en alltför skruttig bil när jag kom och hälsade på när han låg inne på Akademiska sjukhuset i Uppsala för cancer.
gnon49
CITAT (Huggorm @ 12-06-2010, 15:53) *
Det syntes på bilderna att han bor i de varmare och torrare delarna av USA, bilen är ju fortfarande fräsch under. Imponerande att den gått så långt utan ens ett motorbyte, det är bara att gratulera volvo. Kul också att han fick en sprillans 780 bertone när han passerade 1.000.000 miles, och han körde även den 470.000 miles innan han sålde den, gör gubben inget annat än köra bil? Vid 2.000.000 miles fick han en C70, undrar om han får något nu när han närmar sig 3.000.000 miles?
Men desto mer bensin kan jag tänka mig wink.gif

japp -cry-.gif
Roine
CITAT (ingrid fuxwall @ 10-06-2010, 19:19) *
En dålig affär att sälja en begagnad bil.

Båda våra bilar är köpta 2006 – den blå, en Opel för 33 000 - idag blev jag erbjuden 5 000 för den.
Den gröna en BMW köptes för 83 000 och betingar nu ett värde på 25 – 30 000, när man ska byta in. Speciellt den sistnämnda är fullkomligt ok och en dröm att köra, så varför sälja?

Blev så arg! Men det är ju mitt problem. Krasst kan man ju räkna med en förlust på 10 000 per år – alltså kan jag behålla bilarna några få år och sedan starta om.

Det är dumt med två bilar med en förare men de fyller olika funktioner och att byta till den optimala bilen blir ju hutlöst dyrt.

Är det bara jag som upplever att begagnade bilar gått ner något fruktansvärt i värde?

Det hänger även på vem du går till och vilken bil du är intresserad av. Sen kan man få lite mer om du enbart vill sälja bilen om det är en bilhandlare som går med på det.
Man kan få mer om man går till en märkesoberoende handlare.
Jag som precis köpt en nyare begagnad bil tycker priserna stigit på vissa och av vissa modeller så är marknaden överfull. Men att begagnat marknaden har stigit märks på att det finns färre begagnade bilar idag än innan krisen. innan krisen fanns det (enligt utsago) ca 80-90 000 begagnade bilar på bytbil.com. I april när vi letade bil ca 40 000 och nu i skrivandets stund 53 383st. Opel och Bmw finns det ganska gott om Sedan hänger det på modell och tillverkningsår givetvis.
Tyvärr är det så att vill du göra en förlustaffär så köp en bil... En stor spargris, fast man inget får åter...
Har en Suzuki swift från 88:a som vi 1998 gav 30000 för. Den är en av landets frächaste swift mk1:or då den är 99%rostfri men tror inte jag får mer än 6-7000 om jag har tur. Inte för att den är till salu men jag bara "tror".
När vi köpte våran saab 9-5 kombi -07:a nu i våras så fick jag bara 5000 för min Nissan Primera 97:a som var rostfri och gotlandskörd gått ca22 000mil, kunde kanske fått 10-15 om jag sålde den privat, mer är dom inte värda...

Tråkigt men sant...
Snöflinga

Inte alltid dålig affär att sälja begagnad bil. Här i byn såldes idag en Caddilac från 30-talet för en summa som man kunde ha fått många nya Volvisar för tongue.gif
netha
Senast vi skulle byta bil, var vi till bilhandlarn ... han gav ett pris på mellanskillnaden ...
vi skulle byta ut vår Audi.

Sedan ringde jag och låtsades vara ny kund ... intresserad av just den bil som vi varit och tittat på ett par dagar innan.
Per telefon kunde jag få ner priset till samma som vi skulle fått ge mellan.

Vi sålde Audin privat. smile.gif
Roine
CITAT (Snöflinga @ 13-06-2010, 21:56) *
Inte alltid dålig affär att sälja begagnad bil. Här i byn såldes idag en Caddilac från 30-talet för en summa som man kunde ha fått många nya Volvisar för tongue.gif

Tyvärr så var man inte född på 30-talet.... Då hade man nog varit rik idag yaay.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon