HiHLisa
Jag kan inte se vad detta är för buske(träd?).Det känns lite pinsamt men jag har tittat i de böcker jag har och inte hittat den.Den stod skymd förut så jag såg den inte.Jag trodde det var en hägg men sen fick jag se blommorna.Den är ca 1m. Bladen är tunna, inte ludna, inte tandade och som små syrenblad och det kommer många rotskott. Den verkar ha lidit i vinter.Något prunusaktigt kanske?
Tacksam för hjälp med detta.

(Jag kapade en död bit av stammen som tyvärr råkade komma med på bilden)

buske3

buske2

buske1
Bengt i Särö
CITAT (HiHLisa @ 10-06-2010, 20:32) *
Jag kan inte se vad detta är för buske(träd?).Det känns lite pinsamt men jag har tittat i de böcker jag har och inte hittat den.Den stod skymd förut så jag såg den inte.Jag trodde det var en hägg men sen fick jag se blommorna.Den är ca 1m. Bladen är tunna, inte ludna, inte tandade och som små syrenblad och det kommer många rotskott. Den verkar ha lidit i vinter.Något prunusaktigt kanske?

buske3

buske2

buske1

Hej.
De är Cotoneaster (Oxbär) antaglgen Multiflora

buske3

buske2

buske1

Hej.

buske3

buske2

buske1

Hej.
*Stintan*
Jag tycker att det ser ut som en spirea.
Aqvakul
Jag har grubblat på den här hela helgen... blommorna är oxbärslika, men knappast bladen..

Aronia?
*Stintan*
Tycker inte bladen stämmer på aronia heller.
Huggorm
Kan det inte vara någon prunus då, något slags plommon?
Aqvakul
Var är Åsa? Hon brukar kunna reda ut sånt här...
HiHLisa
Bra att det är fler som har svårt med artbestämningen, då är jag inte ensam!Visst ser det ut som cotoneaster- eller spireablomaktigt men det stämmer inte alls med bladen.
Bladen är så tunna och fina.Aronia stämmer inte heller...
Jag väntar med spänning på svar från någon expert...
Huggorm
Har du tur resulterar blomningen i något slags bär eller frukt, och då får du ytterligare en bra ledtråd
Kryddan03
Kan det vara krikon?
Aqvakul
CITAT (Kryddan03 @ 13-06-2010, 19:44) *
Kan det vara krikon?

tycker inte det stämmer med bladen..
Kryddan03
CITAT (Aqvakul @ 13-06-2010, 19:56) *
tycker inte det stämmer med bladen..

Nej, de skulle nog varit lite mer "sågkantade" då. Ser inga taggar heller när jag kollar lite mer noga och det brukar de väl ha.

Bladen ser nästan lite äkta kvittenaktiga ut (Cydonia oblonga). Men, det stämmer inte riktigt med blomningen... Attans! biggrin.gif
Det kanske är en ny hybrid? laugh.gif
Anders zon 1
Tror också det är någon sorts oxbär.
Aqvakul
Men vilken slags oxbär har sådana blad?
Anders zon 1
Det finns en massa arter av oxbär och dom kan se rätt olika ut. Misstänker som sagt att det är någon sådan men vet inte vilken. Har försökt luska lite men inte lycktats hitta någon som ser riktigt rätt ut.
Gossen Ruda
Kan vi börja med familjen, en rosväxt?
Aqvakul
rosväxt - absolut!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon