Full version: Rotskott
pibe02

Jag har planterat 3 rosor på rad och mellan två sa har det kommit ett rotskottt. Jag har låtit den vara och det har blivit som en ny liten buske. Tyckte den var söt men har nu läst att man inte ska behålla rotskott, vilket jag antar att det är?
Kan jag behålla den eller bör jag ta bort den?
Hur gör jag bäst om den skall bort?
Kajsa
Är det ett skott av den " äkta rosen " behåll den, ev flytta i höst. Är det vildrosen som man har till ymp underlag ska den bort, den växer med raketfart, den ser inte ut i bladen som den äkta rosen om du tittar noga. Försök att följa den där den börjar i jorden och dra bort skottet så gott det går ( inte alls lätt )
fuchsian
CITAT (pibe02 @ 10-06-2010, 23:11) *
Jag har planterat 3 rosor på rad och mellan två sa har det kommit ett rotskottt. Jag har låtit den vara och det har blivit som en ny liten buske. Tyckte den var söt men har nu läst att man inte ska behålla rotskott, vilket jag antar att det är?
Kan jag behålla den eller bör jag ta bort den?
Hur gör jag bäst om den skall bort?

pibe02, Läste igenom det som du fick till svar av en annan medlem. visserligen ska man hålla efter med rotskott, men har det blivit en egen buske, så kan du flytta den på hösten, men försök vara på din vakt för fler rotskott, de ställer till det för moderplantan, men det vet ju du om. ... flirting.gif ...Fuchian..
Bassam
Hej

skott som kommer från rötter ofta de behöver ympa annars , de är vilda som är bra för jorden och klimaten men de är dåliga utsikt och rosor , det är bättre om man ta vanliga sticklingar och försöka rot dem.
H:Bassam

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon