Emily
Vågar inte riktigt hoppas på att mina ökenrosor ska ta sig så jag söker efter tips på krukväxter som man lätt kan fostra från frö.

Viktigt är att den håller över vintern och hellst inte tappar bladen då. Tanken är att ge bort egensådda plantor i egengjorda krukor i julklapp.
marya
Den växten som kallas Skvätt iväg är väl rätt lätt att så, tror jag.

Vet inte hur palettblad är, om de är lätta att driva upp från frö.

Citruskärnor.

Pelargoner.

Men är inte ökenrosor lite sega i starten? Kanske de kommer om du väntar lite till...
mamamaggan
Streptocarpus , kornettblomma , är otroligt lättsådd. Har för mig att jag köpte frön från Impecta.
Alexander-VG-zon3
avokado, mango, trädtomat, longan, litchi, passiflora, dadelpalm är några frukter man ibland kan hitta på mataffärerna och som man kan fröså och som gro snabbt och lätt om dom är färska och som sedan växer bra inne åretrunt och som blir långvariga.
fuchsian
CITAT (flaxss @ 11-06-2010, 10:43) *
avokado, mango, trädtomat, longan, litchi, passiflora, dadelpalm är några frukter man ibland kan hitta på mataffärerna och som man kan fröså och som gro snabbt och lätt om dom är färska och som sedan växer bra inne åretrunt och som blir långvariga.

Va många förslag ni har fått ihop! whistling.gif För min del har inneväxterna krympit i antal med åren, för att vår bussiga granne vattnade mina och jag hennes inneväxter när någon var på semester. Det funkade bra, men 3 år sedan flyttade de till en mindre villa, med minimalt med tomt. De tyckte att de orkade inte längre hålla på med trädgård och husmålning och div. annat,
Jag kommer under hösten att köpa in krukor med självbevattning, och då blir det inte så många. Kaktussarna klarar sig utmärkt, men det är lite trist att ha dom överallt.
Har någon erfarenhet av dessa krukor och lämpliga växter, tas tacksamt emot ...Fuchian
Ålgryte
Jag har också problem med blomvattnare under semestrar... Mina långlivade växter lever därför i hydrokultur yes.gif
De sköter sig själva och får en skvätt vatten ca 1 g/månad. Just nu har jag Sansevieria, Strelitzia, Kroton, Hoyor, Trandecentia, Dracenor och Begonia. Alla mår prima! De som inte fixar hydro brukar inte bli så gamla... -cry-.gif

Mina Änglatrumpeter har jag också i hydro men de är så törstiga att de inte kan lämnas ensamma. laugh.gif

Jag testar denna sommar hur Dr Westerlund klarar sig utan jord och hoppas att även Mooskiton och Tomentosum s.s ska växa vidare i hydro. crazy.gif

OJ! TS frågade efter växter uppdragna från frö... Mina gamlingar har börjat som sticklingar hos mig. Förutom Kroton som jag räddade ur en soptunna och Strelitzian som aldrig ville gro när jag sådde den, och köptes därför jordad.
Peztis
Palettblad är enkelt sprecis som Sprätt iväg (el Hopp och sprätt som jag alltid har kallat den).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon