emmalofo
Hej,

Vill köpa ett körsbärsträd i present till min man, men blir alldeles yr av alla val. Körsbär, bigarå, klarbär, jag vet inte ens skillnaden smile.gif

Någon som kan hjälpa mig välja?

Jag vill ha en sort som ger skörd relativt fort, och vi kommer i första hand att äta bären som dom är eller möjligen baka pajer. Söta bär alltså.

Bor i zon 3.

Tacksam för all hjälp!

Huggorm
Då rekommenderar jag den jag själv satsade på, nämligen "Stella". Den är självfertil, det räcker alltså med ett träd för att få frukt, normalt krävs det två. Mitt träd bar frukt redan året efter plantering, och den klarar zon 3.

http://www.eplanta.com/art-1.asp?id=152&iPageID=48
emmalofo
Det låter ju som ett bra alternativ. Är dom goda då? smile.gif
mamamaggan
Rekommenderar också Stella. De är söta och goda tycker jag.
Huggorm
CITAT (emmalofo @ 11-06-2010, 10:30) *
Det låter ju som ett bra alternativ. Är dom goda då? smile.gif

Ingen aning, men fåglarna uppskattar dom i alla fall crying.gif
emmalofo
Ja, det är ju ett problem med fåglarna sad.gif

Bland annat av det skälet vill jag inte ha ett jättestort träd. Det löser man om jag förstått det hela rätt med att välja en sort ympad på en inte så starkväxande stam (Gisela5?). Stämmer detta, och påverkar det i så fall hur snart man får skörd?
Huggorm
CITAT (emmalofo @ 11-06-2010, 14:49) *
Ja, det är ju ett problem med fåglarna sad.gif

Bland annat av det skälet vill jag inte ha ett jättestort träd. Det löser man om jag förstått det hela rätt med att välja en sort ympad på en inte så starkväxande stam (Gisela5?). Stämmer detta, och påverkar det i så fall hur snart man får skörd?

Det stämmer. Sitter trädet på en svagväxande grundstam får de växtkraft över som det använder till att sätta frukt i stället.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon