Katti med torpet
Har just köpt (nåja inte halv tolv på natten utan på lunchen) en liten liten sköldpads... ja just det, vad är det de heter?
Tjejen i affären talade till och med om det latinska namnet men det har jag också glömt.
Den är som en liten tätt packad tuva men små suckulentartade blad, inga blommor. Jag vill veta hur jag skall sköta min lilla bebis men då är det ju bra att veta vad den heter...

Help, plaese...

Ps. köpte även några strån som förhoppningsvis skall bli en elefantfot när de blir stora, skulle vara lättskött och tålig, vi får väl se, krukväxter är inte min grej riktigt.
estet

Kan det vara denna?
Sköldpaddstuva
estet
Skötselråd:
Inte direkt sol. Rumstemperatur eller svalare. Bör inte torka ut, vattna regelbundet. Sparsammare vintertid. Näring vid varje vattning. Allt enligt hemsidan där jag hittade bilden.
Dessutom ska den vara bra för de som är allergiska.
Hoppas det går bra.
Katti med torpet
Tack!
Namnet låter bekant men jag kan tyvärr inte kan se din bild. Det blir bara en ruta med rött kryss.
Om du lägger in länken till själva hemsidan kanske jag kan kolla själv?

Hm, får inte torka ut, var just rädd för det, jag har en tendens att glöma bort krukväxterna i veckorna tyvärr.
Kanske skulle satsa på såna där självvattnade krukor, de kanske finns i lite mindre format också även om de brukar vara förskräckligt fula...
Ina
Länk!

Kolla på cal-rep.jpg!
Katti med torpet
Nu syns bilden även i Forumet, kanske var något temporär-strul.

Men tack för länken! Jättebra med en hemsida med skötselråd av krukväxter (och i Holmsund också, jag har kompisar som köpt hus där i höstas ju...)

Precis den växten är det. Måste nog plantera om den för den står i en microskopisk kruka och väller över kanterna åt alla håll.
Den får bo tillsammans med sådderna på kapilärmatta och under lysrör tills den har vuxit till sig lite och ljuset återvänder. Så det är ingen akut fara för livet på den lille...

Någon som har några odlingserfarenheter av den att dela med sig av?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon