Österfärneboodlaren
Vi har köpt ett Odla 9,8 växthus från Skanska byggvaror. Men det är svårt att få till uppsättningen och undrar om någon mer här i forumet har någon erfarenhet av att sätta upp ett sådant.

Vi har gjort underarbetet enligt konstens alla regler, brorsan är byggproffs. Alla vinklar är räta och alla mått stämmer. Men när vi jobbar med att sätta i profilplastskivorna så eländas det väldigt.

Några har vi fått såga! av upp till 2 cm, det kan väl inte vara riktigt? Men det var helt omöjligt att få in dem i skelettet annars. Vi har ändå skippat gummilisten som var medskickad och som man skulle använda om det var väldigt blåsigt på platsen.

Även luckorna är omöjliga att få dit, de buktar som sjutton i sidled, plastskivan går inte att få dit tajt, det är flera cm för brett.

Skulle vara intressant att höra av andras erfarenheter om det är så att vi är osedvanligt klantiga, vilket förstås är möjligt, eller om det finns små tricks och knep för att få till det.

De skivor som vi med stor möda fått i sitter väldigt stabilt och växthuset börjar nu likna något, men vi har dörrgaveln kvar, där får vi inte till det alls. Och de fyra luckorna får vi nog ta ner igen och såga om för de kan ju inte få sitta och bukta flera cm.
Husihelvete
Har du inte testat att ringa SKBV? Det är ju de som sålt växthuset till dig.
violator
Alltså jag tror ju att er sockel måste "skeva" på något sätt. Jag har ingen erfarenhet av just Odla, men jag var med och satte upp enn SKBV växthus "Linné" för några år sedan. Det sattes på en gjuten sockel och jag minns att vi vägde av och kryssmätte och tillslut nöjde oss med ett good enough resultat. Vi hade inte de stora problem som ni verkar ha haft, men visst fick vi trycka ihop det lite här och var. Taknocken var lite som en skateboard-halfpipe - men det avhjälptes med hjälp av en annan variant av tvärstag i taket, som SKBV skickade kostnadsfritt till kunder som stött på detta problem. Nu är växthuset fint där det står, men man kan fortfarande se att ena långväggen är något lite konvex, medan den andra är som den ska.

HelenaLJ
Odla 6,0 satte vi upp i höstas, utan att ha några problem. Vi har glasrutor, så det kan ju vara att det är annorlunda mot plastrutor. Hoppas ni får ordning på det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon