Hej!
Vi har grävt upp ca 20 kvm för att bygga ett växthus. Jord och stenmassorna som grävdes upp lade vi på en pressening som vi hade brett ut på gräsmattan. Det låg där ca 2 veckor innan vi var klara och hann få bort allt material.
När pressening togs bort så var gräset där under en sorglig syn. Mestadels helt brunt och till synes livlöst. Dessutom hade det skjutit upp vita strån (luftrötter?). Jag har vattnat på området rejält och det har en så länge bara gått ca 1 vecka sen jag tog bort presseningen men det har inte hänt mycket.
Min fråga är om gräset har kunnat hunnit dött under de 2 veckor som det var helt övertäckt och nertryckt eller om det kommer repa sig? Dvs om man skall fortsätta försöka få liv i det eller om man skall gräva upp och så på nytt?
Mvh
Per
Gunilla T
11-06-2010, 10:21
Jag kan inte svara tvärsäkert på om gräset repar sig men..gräsrötter är överlevare. Vi vattnar aldrig våra "grönytor" på sommaren och vid värmeböljor ser det mesta dött ut - helt brunt men så fort det regnar grönskar det igen.
Det är bristen på ljus som gjort att din gräsmatta torkat in men jag tycker du ska vänte ett tag till innan du sår nytt - det finns hopp!
Ja jag får nog ha lite tålamod. De har som sagt bara gått en vecka sen avtäckningen. Trodde dock inte att det skulle hinna bli så skadat under 2 veckors tid.
Idag kommer det dessutom regn och mer skulle det bli till helgen så då borde gräset sätta fart igen. Vet inte om jag skall ha på med gödsel på den skadade delan. Om det skulle hjälpa eller om det kan skada gräset i det skick det är i nu.
CITAT (Rydan @ 11-06-2010, 12:15)

Ja jag får nog ha lite tålamod. De har som sagt bara gått en vecka sen avtäckningen. Trodde dock inte att det skulle hinna bli så skadat under 2 veckors tid.
Idag kommer det dessutom regn och mer skulle det bli till helgen så då borde gräset sätta fart igen. Vet inte om jag skall ha på med gödsel på den skadade delan. Om det skulle hjälpa eller om det kan skada gräset i det skick det är i nu.
Det kommer alldeles säkert att repa sig, 2 veckors täckning är inte på långa vägar tillräckligt för att ta kål på en gräsmatta. Gödsla gärna hela gräsmattan (inkl den skadade delen) men vänta tills du ser att gräset börjat skifta i grönt. Vatten och värme kommer att göra susen!
Gardengirl
27-06-2010, 19:49
Hej Per!
Hur har du lyckats med din gräsmatta? Jag är nyfiken, för jag har nämligen också just haft en pressening över min gräsmatta och den har också blivit gul, på samma sätt som du beskriver.
/Gardengirl
Har svårt att tänka mig att den skulle ha blivit skadad så jättemycket för "bara" två veckor. Det är endast det övre som ruttnat bort, det kommer ny fin gräsmatta ska du se!
Berätta gärna hur det har gått för dig.
Ock så självklart, lägg gärna in bilder på ert växthus under rubriken Växthus här på Odla! Så underbart att se!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.