emmalofo
11-06-2010, 09:34
En till fruktträdsfråga:
Jag har ett tre år gammalt plommonträd (Viktoria) som i år för första gången ser ut att få en riklig skörd. Äntligen, som jag längtat

. (I fjol fick jag 13 plommon, gott men för lite.)
Men Viktoria ska tydligen kartgallras för bättre skörd. Vad innebär det egentligen? Och hur mycket är "lagom" att lämna kvar, jag vill ju inte plocka bort mer än absolut nödvändigt. (Egentligen vill jag inte plocka bort något alls, det skär ju i hjärtat, men måste jag så...)
Lilla Sibirien
11-06-2010, 17:35
En gång hade jag ett plommonträd, inte så gammalt, jag kartgallrade inte och på hösten dignade det
av plommon, grenarna hängde ner i mark. Det liknade ett "blåregn" vackert var det. Men trädet klarade
inte av följande år, det vissnade bort.
Vis av den lärdomen kommer jag detta år att kartgallra. Detta år har mitt plommon varit översållat av
blom. Och kommer det att ge lika mycket plommon som blom så tror jag att mer än hälften av plommon-
karten skall tas bort. Till en del självgallrar den sig säkert, men jag tänker vara hård. Jag vill ha trädet
kvar flere år. Och plommonen blir både större och godare om de inte är lika många.
Det är det svar du kan få av mig, men här på forumet finns flere många duktiga trädexperter som
säkert kan ge dig bra råd.
Åsa, mälardalen zon 2
11-06-2010, 21:19
runt 3-4cm mellan plommonen är lagom, man kan kartgallra i flera omgångar. Victoria är en sort som ofta tar knäcken på sig själv med för stora skördar så där måste man ofta kartgallra.
Är trädet inte alltför pyttelitet och har bara 13 frukter låter det idock nte som någon större kartgallring behövs.
emmalofo
12-06-2010, 13:23
Det var i fjol det var 13 plommon, i år ser det ut att bli mycket mer. Det är därför jag undrar...
Men 3-4 cm mellan plommonen är ju ett lätt riktmärke.
Tack för hjälpen!!
karinmaria
15-06-2010, 20:20
Först gallrar du så mycket att du tror att du får en liten skörd, sen gallrar du lite till. Med detta vill jag ha sagt...gallra ordentligt" Den frukt du får blir då mycket bra.
Bengalow
15-06-2010, 20:50
En gammal regel säger, att du skall få in en knytnäve mellan varje frukt vid gallring. Det känns hårt, men om det inte kommer mask, så kommer du att få en fin skörd och väldigt stora, fina plommon! Förresten, maskarna smakar plommon, de också!!
Åsa, mälardalen zon 2
17-06-2010, 07:37
Knytnäven brukar ges som råd vid kartgallring hos äpple riktigt lika hård behöver man inte vara på plommon.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.