Katharina
Mitt fina blodplommon ser mycket märkligt ut. Dels så har det förgrenat sig massor upp p toppen och fått kala grenar under. Det är högt och verkar inte ha någon styrka i grenarna.

Det är planterat för två år sedan och förra året blommade det med ljuvliga rosa blommor. Sent på sommaren så fick den någon form av angrepp och bladen krullade ihop sig och det var spin(?) runt ikring. Rådet jag fick då var pyrex och efter det så tog det sig hyfsat. I år kom inga blommor alls och trädet hade samma angrepp igen. Efter två kurer pyrex så ser det väl hyfsat ut nu men bladen har små svarta fläckar.

hur ska jag göra med detta träd/buske...? Bör jag klippa ner det och hur i så fall?

Jag skulle vara så tacksam för hjälp.

Bör tillägga att vid fotot så är blodplommonet nedtyngt av regn och så mycket att det "knakar" i grenarna. Annars så sträcker det sig upp.
Gunilla T
Är ingen trädexpert men jag tycker ditt träd ser jättefint ut!

Tyvärr är det inte så bra att använda bekämpningsmedel eftersom det dödar alla nyttoinsekter också och då är det fritt fram för skadeinsekterna. Tror att pyrex också tar död på bin. Träd brukar klara angrepp ganska väl själva om vi inte är där och blandar oss i.

Det du kan göra för att hjälpa ditt träd är att rensa bort ogräset som växer nära stammen och stjäl näring av trädet. Kanke bör trädet också få en gödselgiva nu på försommaren.

Om du skall beskära eller inte kan nog någon annan svar på bättre än jag.
Katharina
Tack för ditt svar Gunilla :-)

Nej jag vet att bekämpningsmedel är dumt. Men trädet var riktigt illa däran och körsbärsträdet vi hade innan detta klarade inte sina angrepp. Med det i bagaget ville jag rädda trädet.

Det som växer under trädet är nedvissnande lökar. Men jag har låtit gräset krypa alldeles för nära. Men kan jag ha kvar lökarna vid trädet eller tar de näring med?

Trädet är fint men det är något problem. Kanske att jag bara bör beskära det? Vill jättegärna ha tips om det :-)

Nu har jag bundit upp grenar mot varandra med sådan grönklädd (mjuk) tråd. Innan dess så lade sig grenarna på marken.

Det största problemet är ju toppen på trädet som är fantastisk i sin lövskrud men att mittendelen är helt lövtomt nu och kvistarna är torra. Bortser man från den marknära delen så ser trädet vaktmästarbeskärt ut.
Gunilla T
Lökarna kan du kvar men gör en större "trädspegel" under trädet.

Trädet skulle nog få en snyggare form om det stammades upp lite - alltså ta bort de nedersta grenarna. Lönnarna är väl s.k. blödare så hoppas någon annan här kan svara på när bästa tidpunkten är när man kan kapa några grenar.

Ingen lönn - fel av mig..plommonträd var det men jag vill iaf inte rekommendera något som jag är osäker på.
ingrids
Juni, juli eller augusti brukar rekommenderas för beskärning av plommon, men jag är vågar inte riktigt säga hur du ska göra för att ge det en form du vill ha.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon