krafth
Blommorna ramlar av från min sötpeppar.
Den står inne och har gjort det hela tiden. Har inte använt speciellt mycket gödning eller så och växten verkar må bra för övrigt.

Min chili som har stått bredvid hela tiden fick blommor för några veckor sedan men där kommer frukterna direkt efter full blom som de ska.
Blommorna på sötpeppar´n slår ut fullt sen skrumpnar de ihop, torkar och faller till slut. Då blir det ju aldrig någon frukt.

Någon som har en idé vad detta beror på?
DykUnderYtan
Så har en del av mina också gjort med de första blommorna som kommit. När de nya blommorna sen kommit har de satt frukt.
Preussen
CITAT (krafth @ 11-06-2010, 12:13) *
Blommorna ramlar av från min sötpeppar.
Den står inne och har gjort det hela tiden. Har inte använt speciellt mycket gödning eller så och växten verkar må bra för övrigt.

Min chili som har stått bredvid hela tiden fick blommor för några veckor sedan men där kommer frukterna direkt efter full blom som de ska.
Blommorna på sötpeppar´n slår ut fullt sen skrumpnar de ihop, torkar och faller till slut. Då blir det ju aldrig någon frukt.

Någon som har en idé vad detta beror på?

det är inget ovanligt och inget du ska oroa dig för. ska du odla dem inomhus eller ska du sätta ut dem? sen vad jag kan utläsa från bilden är att det står nog lite för trångt. plantera om dem i större kärl.
beroende av vad det är för chile du odlar ska du inte dra för stora växlar. paprikan sätter oftast större frukter än vad chile gör.
krafth
CITAT (Preussen @ 11-06-2010, 14:09) *
det är inget ovanligt och inget du ska oroa dig för. ska du odla dem inomhus eller ska du sätta ut dem? sen vad jag kan utläsa från bilden är att det står nog lite för trångt. plantera om dem i större kärl.
beroende av vad det är för chile du odlar ska du inte dra för stora växlar. paprikan sätter oftast större frukter än vad chile gör.

Jag ska ha den inne. Har satt 3st likadana inne. Ställde ut krukorna en dag men dom blev bara slappa av solen på nåt vis.
Dom började liksom hänga.

DykUnderYtan - Ok. jag ska ha lite tålamod =)
Platinum
CITAT (krafth @ 11-06-2010, 21:01) *
Jag ska ha den inne. Har satt 3st likadana inne. Ställde ut krukorna en dag men dom blev bara slappa av solen på nåt vis.

De reagerade på solen, den lyser starkare utomhus än inomhus.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (krafth @ 11-06-2010, 21:01) *

DykUnderYtan - Ok. jag ska ha lite tålamod =)

De måste avhärdas innan de kan stå i utsatt läge, de måste sakta vänjas vid sol och blåst.

Blommor som trillar kan även vara dålig pollinering.

(och om du med sötpeppar menar sweet pepper så heter det paprika på svenska)
hallonrosa
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 11-06-2010, 22:12) *
Blommor som trillar kan även vara dålig pollinering.

Är det så att humlor ska pollinera? Har nämligen inte sett några humlor i närheten på länge. Mina blommor faller också av men hoppas att det ska ordna sig då smile.gif
Bassam
Hej

Blommor ramla på grund Av :
1 värme och dåliga luft.
2 mera salt i jorden .
3 om de fick mera vatten .
4 dåliga gödsel som ibland innehåller mycket kväv.
5 Svamp Sjukdom.
6 om jorden har mask (Nematoda ).
7 om sort passar inte.

H:Bassam
Hoffie
Pollinera med en tops och hoppas på bättre resultat wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon