Trulle
Hejsan!

Fick häromdagen tre krukväxter från min bortgångna morfar den ena visste jag var en svärmorstunga men dessa två har jag ingen aning om?

krukväxt 1

Krukväxt 2

ingrids
Ettan skulle kunna vara en flamingoblomma (står det någon ledtråd på lappen i krukan måntro) och tvåan ser ut som ett paradisträd tycker jag.
Red Top
Hej, och välkommen till Odla.nu!

Den första växten vet jag, men kommer inte på namnet. Den andra är ett penningträd, krassula (Crassula ovata).
Christina i Taxinge~
Den första ser verkligen ut som en Flamingoblomma och som Ingrid skriver borde nog namnet stå på lappen i krukan?
Nr 2 är ett Penningträd/Paradisträd (Crassula ovata)

Bengalow
Den andra skall du sköta med omsorg, Penningträdet... Om den dör, så lär pengarna i familjen försvinna med den! Får absolut inte övervattnas. Det är en mycket tålig växt. En skvätt vatten var 14:e dag och den blir lycklig. Är den tillräckligt gammal, 20 år eller mer blommar den till jul.
skogstroll
Penningträdet... hoppsan... tur jag inte planterat om på 10 år haha, men så har jag inte konkat heller giggle.gif
Bengalow
Nä, där ser du att lite skrock hjälper, Skogstroll!
Trulle
CITAT (ingrids @ 11-06-2010, 12:58) *
Ettan skulle kunna vara en flamingoblomma (står det någon ledtråd på lappen i krukan måntro) och tvåan ser ut som ett paradisträd tycker jag.

hehe lappen i läste jag på först massa fina råd om skötsel sen sist stod det matas en till två gånger i månaden då var det en lapp från en sån där köttätande växt tongue.gif

CITAT (Christina i Taxinge~ @ 11-06-2010, 13:16) *
Den första ser verkligen ut som en Flamingoblomma och som Ingrid skriver borde nog namnet stå på lappen i krukan?
Nr 2 är ett Penningträd/Paradisträd (Crassula ovata)

lappen var från en annan blomma ^^ kollade den först innan jag frågade smile.gif tack för hjälpen =)

CITAT (Bengalow @ 11-06-2010, 13:30) *
Den andra skall du sköta med omsorg, Penningträdet... Om den dör, så lär pengarna i familjen försvinna med den! Får absolut inte övervattnas. Det är en mycket tålig växt. En skvätt vatten var 14:e dag och den blir lycklig. Är den tillräckligt gammal, 20 år eller mer blommar den till jul.

skötselråd och om man vill plantera om dem lite tips kanske? =)
evaisa
Himla lustigt att du har lappen kvar i krukan!

Om du vill ha svärmorstungan närmare bestämd så kan du skicka en bild på den me! (Fast skötseln är ju densamma oavsett sort:-)

Jag har också många helt fel namnskyltar kvar i krukorna. Det är plantor som sålts eller fåtts under fel namn och jag har inte hjärta att ta bort skyltarna - de riktiga namnen har jag i huvet......
Trulle
CITAT (evaisa @ 12-06-2010, 10:23) *
Himla lustigt att du har lappen kvar i krukan!

Om du vill ha svärmorstungan närmare bestämd så kan du skicka en bild på den me! (Fast skötseln är ju densamma oavsett sort:-)

Jag har också många helt fel namnskyltar kvar i krukorna. Det är plantor som sålts eller fåtts under fel namn och jag har inte hjärta att ta bort skyltarna - de riktiga namnen har jag i huvet......

haha ja lappen i den blomman kommer ju alltid vara ett minne av min morfar så har inte heller hjärta att ta bort den =) ja även om skötslen e densamma av svärmorstungan kunde ju vara kul att få veta lite mer exakt vilken det är smile.gif
Sussie80
Det första är en anthurium även kallas flamingoblomma och den andra är en crassula ovata även kallad penningträd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon