Full version: lätt bevattning
Rebeka
jag har planterat en häck 60m lång och nu vattnar jag den varje dag.
Tycker inte att det är rolig att stå varje dag två timmar och vattna,
finns det nåt man kan göra åt den?
Ville, helst, slippa köpa bevattningsslang/droppsslang från garden, dem är dyra.
Kan man göra nåt sånt själv, alltså borra en vanlig slang, eller ...

Några förslag?

Tackar

Rebeka
kentbra
Jag använder VP-rör (elektrikar rör) för installation av el kabel. Köpt på Ö&B
Borrar 2 mm hål med jämna mellanrum och skarvar ihop dem till önskad längd.
Min längsta är 12 meter.
Trä en bit vanlig trädgårdsslang (med koppling) i ena änden och plugga den andra.
Billigt och enkelt.
Rebeka
hej igen,

jag försökte göra nåt likadant, jag borrade en vattenslang ca 30cm mellanrum men efter 15 m vatten tar slut, jag tror jag borrade förstora håll, tog 4 mm.
Eller har jag dålig vattentryck, fast när jag vattnar med vanlig slang det funkar.
confused.gif
Huggorm
CITAT (Rebeka @ 11-06-2010, 18:25) *
hej igen,

jag försökte göra nåt likadant, jag borrade en vattenslang ca 30cm mellanrum men efter 15 m vatten tar slut, jag tror jag borrade förstora håll, tog 4 mm.
Eller har jag dålig vattentryck, fast när jag vattnar med vanlig slang det funkar.
confused.gif

Problemet är en kombination av för stora hål och för lågt tryck. Höj trycket eller minska hålstorleken smile.gif

Idéen med VP-rör var för övrigt smart, den kanske jag använder mig av själv i framtiden
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon