Grobladet

Det är bara med tillverkad köpjord som det är meningsfullt med
odling i pallkrage?
Ingen fyller sin pallkrage med vanlig jord ?
Platinum
Jag fyller mina odlingsbäddar med kompostjord från trädgårdskomposten och hushållskomposten och till viss delen även onedbrutet kompostmaterial, den kombinationen har fungerat bra för mig. Enda köpes jag eventuellt kompletterar med är kogödsel.

Sen vad gäller för- och nackdelar just med pallkrageodling så är det nog väldigt individuellt . Trädgårdens form, odlarens kroppsfysik är några exempel bland många över vad som avgör om det är en bra lösning eller inte.
Grobladet
Med ogräsfri köpjord så slipper man ogräs,
och tackvare pallkragen:

+
1: Ogräs utanför har svårt att ta sig in.
2: Bekvämare höjd.
3: Lätt täcka över med duk.
4: Vinskydd
5: Värme och fukt stannar lättare kvar vid jorden
6: Lätt fästa snigel-eltejp på sidorna
7: Bra om marken är för sumpig att odla i på våren

-
1: Myror vill också bo där?
2: Tungmetall impregneringen förgiftar det man ordlar?

Hjälp mig hitta fler + - argument .
Platinum
+ Enkel lösning för den som vill ha en färdig träram att inhägna en odling i.

- Klassiska pallkragar olämpliga där det inte är planmark, då får man snickra egna anpassade efter marknivåskillnaden.
[attachment=60920:100422He...kslandet.jpg]
Grobladet

Pallkragar kan se både fint och fult ut.
Om de står oplant och lite huller om buller
så kan man tro man är på en brädgård.
Men är de snyggt inoljade och välplacerade så kan det se fint ut.

Men jag tror jag generellt sätter ett minus för att det inte ser så fint ut med pallkragar.

Men vad vore ett konstverk utan ram?
Peztis
Tungmetaller som läcker ut förutsätter att du behandlar pallkragarna med något som innehåller detta. Alla gör inte så...
En del oljar in med linolja, andra klär insidan med plast/presenning osv.

Myror trivs där det är varmt och torrt. Det ska ju helst inte avra så torrt i en odling så därför bör heller inga myror trivas...

Har man väldigt tung lerjord, berggrund eller helt enkelt inte kan/vill/orkar gräva sig nedåt är pallkragar utomordentligt bra!

Att förutsätta att pallkrageodling är fult i trädgården är verkligen inte snällt... Om du tittar på bilder som Odlaiter har publicerat här på forumet så ser du att det finns otroligt snygga lösningar också, lösnigar som många gånger är mer tilltalande än mitt eget land (odlar inte själv i pallkragar eller särskilt upphöjda bäddar - ännu!).

Platinum: jag har sett ditt enorma arbete förut och det ser jättefint ut! Vad jag dock inte blir klok på är om odlingarna lutar inåt eller om det är vinkeln på fotot... smile.gif
Vore skoj att se hur det ser ut nu, det borde väl komma upp lite grönt där nu?
Platinum
CITAT (Peztis @ 11-06-2010, 22:02) *
Tungmetaller som läcker ut förutsätter att du behandlar pallkragarna med något som innehåller detta. Alla gör inte så...
En del oljar in med linolja, andra klär insidan med plast/presenning osv.

Myror trivs där det är varmt och torrt. Det ska ju helst inte avra så torrt i en odling så därför bör heller inga myror trivas...

Har man väldigt tung lerjord, berggrund eller helt enkelt inte kan/vill/orkar gräva sig nedåt är pallkragar utomordentligt bra!

Att förutsätta att pallkrageodling är fult i trädgården är verkligen inte snällt... Om du tittar på bilder som Odlaiter har publicerat här på forumet så ser du att det finns otroligt snygga lösningar också, lösnigar som många gånger är mer tilltalande än mitt eget land (odlar inte själv i pallkragar eller särskilt upphöjda bäddar - ännu!).

Platinum: jag har sett ditt enorma arbete förut och det ser jättefint ut! Vad jag dock inte blir klok på är om odlingarna lutar inåt eller om det är vinkeln på fotot... smile.gif
Vore skoj att se hur det ser ut nu, det borde väl komma upp lite grönt där nu?

Angående om kommentaren om att det skulle vara fult med pallkragar så håller jag inte med, det kan vara riktigt snyggt. Å även om mitt är gjort av obehandlat virke så tycker jag inte det ser ut som en brädgård...så det så tummenupp.gif

Och vad gäller din önskan om och se hur det ser ut nu Peztis så får jag göra så gott kameran förmår nu när mörkret dalat, slutningen på slänten är ganska precis 45 grader.

Vy snett uppifrån söder på gräsmattan där växthuset står:

Vy snett från norr vid strandkanten:

Vy så rakt nerifrån jag kan utan å ta 16-gradigt kvällsbad:

Chiliplantorna ser lite ömkliga ut eftersom inte försommaren varit som de önskat men de visar fina blad i topparna och bär frukter redan, sockerärtor och grönärtor gror fint. Mangold och dill växer sanbbare och finare än väntat, så jag är nöjd. I år har brytbönorna överlevt jordloppor och blomkålen som är ny för mig lever också. Och skulle någon undra varför jag har tomma toarullar i grönsakslandet så är de markering för purjolökarna.
Bengt Granberg
Själv har jag köpe jord i några, vanlig matjord in dom flesta och några med sand och gräsklipp. Den största fördelen är arbetshöjden tycker jag. I dag har jag bara 2 på höjden men skall på sikt höja till tre perfekt att sitta på en pall och rensa ogräs.
Grobladet
Nu är jag här igen. Jodå pallkragar kan vara snyggt.
Jag funderar själv på pallkrage-odling för att driva upp plantor före utplantering.
Jag skulle heslt vilja ha den på ett bord så arbetshöjden blir superbekväm.
Med torv eller kokosfiber så allt man sår gror.
Ovan och under bordet kanske några hundra liter vatten som jämnar ut
dygnstemperaturen.
Kan man få till det så att det dessutom blir snyggt?
Anma
Platinum, superfin pallkragesluttning ju! När all trä ggrånar med tiden kommer det att bli ännu finare!

Jag funderar på om min lösning fungerar. Gubben snickrar ihop en krage som vi sen fyller med hö från ängen och blandar med kompost och annan jord som finns på tomten, bland annat nästan helt förmultnade stockar och helt vanlig lerjord. Blandar allt hejvilt i kragen och låter förmultna till nästa säsong. Sen är det bara arr odla, hoppas jag. Kanske ska man täcka botten med tidningar också så man slipper gräva bort gräset under? Tror ni det funkar som potatisland till nästa år?
För om det är något jag vägrar så är det att släpa köpejord till ön. Där går gränsen.
blomkronan
CITAT (Platinum @ 11-06-2010, 19:50) *
+ Enkel lösning för den som vill ha en färdig träram att inhägna en odling i.

- Klassiska pallkragar olämpliga där det inte är planmark, då får man snickra egna anpassade efter marknivåskillnaden.

tummenupp.gif vilken smart lösning biggrin.gif det kommer bli toppen i sommar när allt växt upp.
Hoppas du kommer med bilder igen... på hur det blev smile.gif
Bassam
Hej
Det kan man göra dem fint, och försöker att de inte ska bli tomma under höst och vinter tid, det beror på vilka som bygde dem och hur mycket har dem med utsikt och design.

H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon