Är intresserad om någon kan svara på min undran om omplanteringen av den vinöda silvriga. gröna rexbegonian som finns bl a i fina exemplar på en ICA afffär. Kan man ge den en större kruka, mår den bra av det, tänkte ta en liten större storlek. Tycker alltför många krukväxter har så himla små krukor ....... Inte speciellt kunnig på de flesta krukväxter, men vet att hibiskus sa de en gång till mig vid undran om samma sak att den skulle ha en den lilla krukan som den stod i. Vilka växter känner ni till man inte ska byta krukstorlek. Jag tänkte ge bort begonian och tanken att personen inte ska behöva byta kruka i sommar. Ska den ha blomjord, ser mer ut som planteringsjord?
Tacksam för hjälp.
Att en del krukväxter har små krukor beror på en del vill ha det trångt i krukan för att börja blomma.Några av minisar ska ha små krukor annars växer och ej förblir minisar,Är krukan full av rötter kan du plantera om den till en större kruka men rör inte rotsystemet för mycket ,Begonior vill gärna ha det lite trångt,planterar mina i blomjord med små lecakulor i .hälsar strepp
zaaritha
11-06-2010, 22:55
Undrar också vad som tagit åt min rexbegonia! Köpte den i april-nu skrumpnar bladen ihop..........
Planterade om den direkt efter köpet o den såg bra ut!
Men--nu?
Lessamt!
Har haft rexbegonia för några år se´n--o den
växte o växte o var ett praktexemplar!
Gav bort den--tyvärr............
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.