mirjam
I ett växthus går det ha chiliplantor tillsammans med tomat?
Vid labruskadruvan kan man ha tomatplantor alldeles intill.
Gyllenbär och tomat passar de ihop, och växer de bra med ovan-nämda frukter. känner ni till andra frukter som inte går ihop. De jag vet är potatis och kålväxter måste hållas på avstånd från tomaten och (några till som inte gillade tomat, vilka det nu var :-)...... inte viktigt)
Kan Labruska-druvor drabbas av vinlus, hittade nåt skrivet om det, stämmer det? Finns det andra sjukdomar dom kan få och vad i så fall är gynnsamt för att dessa ska utvecklas)
fuchsian
CITAT (mirjam @ 11-06-2010, 18:18) *
I ett växthus går det ha chiliplantor tillsammans med tomat?
Vid labruskadruvan kan man ha tomatplantor alldeles intill.
Gyllenbär och tomat passar de ihop, och växer de bra med ovan-nämda frukter. känner ni till andra frukter som inte går ihop. De jag vet är potatis och kålväxter måste hållas på avstånd.
Kan Labruska-druvor drabbas av vinlus, hittade nåt skrivet om det, stämmer det? Finns det andra sjukdomar dom kan få och vad i så fall är gynnsamt för dessa.

Visst, mirjam, kan du ha dina tomatplantor och chili ihop, men du menar väl inte att de är i samma kruka?
Jag har min Labruska-planta och tomaten nära varandra, även vad det gäller mini-kiwin, de verkar trivas och växer, fastän inte så fort just nu när det är regningt och kallt.
Jag har inte kollat än vad det gäller vinlus och vinplantan, men ska nog göra det, i fall att. Jag har bara kollat dagligen mina ovannämnda växter under bladen och en övrig översyn. Har hört om en del andra sjukdommar på vinrankan, men min väninna har en gammal labruska och den är ute och de har inte haft mer beskymmer än att fåglarna vill kalasa så de har nät runt druvklasen. Du kanske får mer info av andra som läser dina frågor, för det finns gott om kunniga odlare på nätet så kolla andra diskussioner .... Fuchian ..
Åsa, mälardalen zon 2
Det går bra att ha alla dessa ihop.

Vinlus behöver man inte oroa sig för med tanke på att den inte existerar i Sverige, sköldlöss däremot kan de få jag hittade tjockt med sköldluskolonier då jag skalade bort lite lös bark på min Spulga, de blev mos direkt, jag använder inga medel utan mosar allt jag ser i den vägen. Zilga som står planterad runt hörnet har dock inte en enda sköldlus.
mirjam
tack Fuschia coh Åsa, det blir lite att tänka på. men det är samtidigt roligt lära sig men också att man är beredd på vad som kan hända. Vinrankor är bl a nåt man vill göra rätt från början och ha vetskap om känns det som, citerar vad en äldre man/porffs skrev: när man väl förstår vinet , är vinet det bäst tänkbara att arbeta med, fogligt och medgörligt skriver han...... det tycker jag låter härligt och insprirerar till att försöka sig på en planta.

men det stod tydligen fuchian, nu är jag trött.... tack igen

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon