jocke75
11-06-2010, 19:30
Hej,
Vintern 2009-2010 måste varit en oerhört tuff vinter. Vi har vintergrön liguster atrovrens, 2 mil norr om Stockholm, som vi vattnat och gödslat i ungefär 4 år. Den har varit tät och fin varje år och vi har inte haft några problem med den.
Nu har istort sett halva häcken endast blad från botten och grenarna uppåt är torra och går att bryta av.
Läget är som det är, men jag undrar om någon kan svara på om det är "värt" att klippa ner plantorna från början igen. Blir dessa plantor härdigare till nästa tuffa vinter, eller spelar det ingen roll?? Isåfall kan vi ju köpa nya större plantor.
Tål häcken att beskäras ner till "utgångsläget" eller måste/ska vi vänta?
/Jocke
ljusgröna fingret
13-06-2010, 21:43
Vi bor väster om Stockholm nära Mälaren. Det är skyddat läge i zon 2. Vi har samma häck (och faktiskt lika gammal!) som er och samma problem. Vi valde att klippa ner den och den kommer nu fint men ledsen i ögat blir man över att behöva börja om när det nu äntligen började bli en riktig häck. Jag vet de som haft vintergrön liguster i många år i samma zon utan problem men denna vintern blev för hård. Det är ju på gränsen zon-mässigt men har vi tur tar det 30 år innan det blir en sådan här vinter igen. Vi får hålla tummarna!
jocke75
14-06-2010, 08:05
Tack för ditt svar! Jag har skött om den här häcken i flera år och det känns trist att behöva börja om...
Jag har läst att den här sorten kan vara härdig till zon3, men att det finns en atrovirens som heter select, som ska vara härdig till zon4. Jag får nog byta ut plantorna till den, alternativt ej vintergrön liguster. Har ingen lust att börja om då och då... Helt okej om någon enstaka planta dukar under, men inte halva häcken.......
Alexander-VG-zon3
14-06-2010, 08:23
det är inte säkert att själva grenarna har dött, dock visar dom inte blad nu så har nog grenarna. dött annars är vintergrön liguster just bara ''vintergrön'' vilket betyder att den fäller bladen under vintern eller under våren. den är inte städsegrön som behåller bladen åretrunt.
i mildare vintrar är den alltså mer grön (dvs den orkar behålla bladen mer) blir det en kall höst-vinter kan den fälla alla blad.
jag hade dock inte grävt upp den utan som redan skrivits klippt ner den och vänta på nya skott. men det får du själv bestämma.
jocke75
14-06-2010, 12:05
Jag tror nog att de flesta måste klippas ner, typ från början. bifogar en bild. Vet någon om man tjänar på att behålla dessa plantor och starta om från början? Alltså klarar dom nästa hårda vinter bättre då?
Jag hade definitivt klippt ned dem och börjar om, de verkar ju må bra nedtill och dessutom får du ju nu en ännu tätare häck!
Nu var ju denna vinter extrem på många sätt. Tyvärr vet jag inte vad som tagit hårdast på buskarna men någon kanske vet om man kan göra något för att skydda mot hårda vintrar? Om det t ex funkar att täcka den med säckväv eller liknande, tänkte jag. Fast det är ju inte så lattjo med säckväv hela vintern om man nu har en vintergrön häck, så klart.
ljusgröna fingret
14-06-2010, 20:40
Jag la märke till att där häcken normalt sätt är som svagast har den klarat sig bäst och tvärtom så är den som sämst där den annars var som starkast. Lite konstigt men jag undrar om det kan bero på att de starkaste buskarna inte hade hunnit vintra in ordentligt när den värsta kylan slog till. Dessutom verkar det gå en ganska klar gräns hos oss var buskarna är gröna / torra. Jag tror vi hade ca 15 cm snö runt nyår när det var som kallast och allt däröver dog.
Men hur får man den till att vintra in på beställning? Jag har absolut inte gett den något kväverikt efter juli så det kan inte bero på det.
*Charlotta*
14-06-2010, 22:00
Hej ni!
Jag bor i Vallentuna, 3,5 mil norr om Sthlm, och har exakt samma problem med min liguster. Min är dock inte den vintergröna utan "vanliga".
Den är grön och tät ner till och sedan är det tomt i mitten och små svaga blad i toppen - så sorgligt att se!
Jag köpte dyra färdigväxta planter för ca 3 år sedan och det känns skrutt att kapa ner hela häcken nu och börja om. Hade ju lika gärna kunnat köpa små billiga plantor.
Men vad tror ni - är det bäst att kapa ner eller vänta och se om den tar sig?
Hur mycket kan man släppa upp häcken sedan om jag skär ner den. Dvs hur många år kommer det ta att komma upp i ca 1,5 m?
Hemska, hatade vinter!!!
Hej
Jag tycker att du ska borta bara dåliga delar och de är bra att de klarar före vinter så de ska klara bra alla vinter fram tiden om du beskära till marken hjälper inte om tålighet.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.