HelenaLJ
11-06-2010, 19:42
Har tyvärr ingen bild att lägga här (men det går att ordna). Bredvid vår tomt växer ett träd som på hösten släpper fullt med frön som slår rot överallt i trädgården. Fröna ser ut ungefär som på lönnen men mindre; mindre vingar och ett frö som är mer kantigt. Trädets blad ser ut lite som almblad. Stammen är rak och hög. Finns det någon här som vet vilket träd detta kan vara?
Huggorm
11-06-2010, 19:52
Möjligen kan det vara en avenbok, det beror ju lite på var i landet du bor också. Det är sällan man ser uppväxta avenbokar, de brukar mest hållas i häckform. Rak och hög stam stämmer dock dåligt med avenbok, och dom brukar inte heller fröa av sig så mycket. Men fröna ser lite ut som du beskriver, och även löven
ingrids
11-06-2010, 19:54
Hm, om inte annat för att kunna utesluta den, men
såhär ser lindens frön ut.
HelenaLJ
12-06-2010, 09:00
Tack för hjälpen! Lind är det inte, men kanske en Avenbok. Jag hittade en bild på Avenbok och dess frön på nätet, men blev osäker på frönas utseende. Har inte för mig att fröna har tre "vingar" som det var på bilden utan två som lönnen, men jag kan minnas fel. Jag bor i Skåne, så där kanske Avenbok kan växa som träd.
Jag vill inte ha trädgården full med dessa småplantor som sår sig b.la. mitt i den nyplanterade ligusterhäcken, utan tänker höra med kommunen om de kan tänka sig ta bort detta träd som är planterat en meter från min tomtgräns.
Huggorm
12-06-2010, 09:03
Jag är väldigt nyfiken på vad det är för träd, för det är inte många träd som kan sprida sig så i Sverige. Visserligen är det väll desto fler i Skåne, men i alla fall
HelenaLJ
12-06-2010, 13:04
Huggorm, här kommer två foton av trädet. Ett på hela trädet och ett där man ser bladen på en gren (skott) som sitter nertill på stammen.
[attachment=50971:IMG_2630.JPG]
[attachment=50972:IMG_2631.JPG]
Jag har funderat på frönas utseende, och det kan nog stämma med den bild av Avenbok jag såg på nätet idag. Nu i veckan har jag säkert rensat bort 20 småplantor som med all sannolikhet kommer från detta träd. Plantorna hade utöver hjärtbladen börjat få ytterligare ett bladpar som såg ut precis som det stora trädets blad. Jag såg fullt av dessa frön i höstas och även lite som låg kvar i våras. Har sett dessa plantor tidigare men då inte kopplat var de kom ifrån, men nu när vi gjorde vid denna sida av trädgården med nytt trädgårdsland och ny ligusterrabatt var det lättare att se alla dessa frön.
Huggorm
12-06-2010, 13:28
Ser absolut ut som en avenbok, ett vackert exemplar dessutom. Inte skall du försöka få det nedsågat! Avenboken får bara rikligt med frö vissa år, och i fjol var det värsta på mycket länge. Intressant att fröna gror så villigt hos dig, dom brukar vara lite kinkiga annars. Gräv upp plantorna och skänk bort till någon som vill plantera häck! Hur som helst behöver du inte vara orolig, liknande invasion kommer du inte behöva oroa dig för varje år.
HelenaLJ
12-06-2010, 13:55
Då hoppas jag att det var ett ovanligt frörikt år. Det skulle vara trist att få ligusterhäcken full av Avenbok. Nu när häcken består av glesa småplantor är det ju lätt att rensa bort ogräs, men om bara ett par år blir det värre att komma åt. Tack för hjälpen!
Aqvakul
12-06-2010, 14:05
En ståtlig avenbok!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.