|
Min variegerade kirskål växer äntligen till sig. Nu blommar den, eftersom jag INTE har kirskål i trädgården (grön...) så vill jag inte få in det, ska jag klippa stänglarna, eller blir det variegerade plantor av fröna?
Kicki
stennie
14-06-2010, 09:30
Jag skulle inte tro det, det brukar vara så att variegaerade plantor måste förökas genom delning!
varghem
14-06-2010, 09:35
Waaaaaaaaaaaaaaaaaa kirskål med vilja????
Alexander-VG-zon3
14-06-2010, 10:00
jag klipper ner blommorna på mina. dock vet jag inte om dom blir gröna eller brokbladiga. men jag gör det ändå. för jag vill bara ha min planta där den står och inga andra från frösådd.
Margith
14-06-2010, 14:50
Jag har variegerad kirskål sen kanske 4-5 år tillbaka. Den är knappt härdig hos mig, men den förökar sig så sakteliga. Jag har aldrig klippt bort några blommor och jag har bara variegerad kirskål.
Tack för alla svar  men innan ni han svara hade jag klippt, tog tystnaden som ett kompakt ovetande och vågade itne chansa Fniss, tänk att höra någon tala om att kirskålen knappt är härdig, det låter lite som att "hoppas mördarsniglarna klarar sig här i vinter"... Men jag har den ju själv, den variegerade! Fick en liten bit jag varit oändligt noga med för att tillslut få en kraftigare planta i år. Så, ja, Varghem, VARIEGERAD kirskål är välkommen!! Har faktiskt en stor balja där jag odlar den gröna till marsvinen också  . Den får gula fläckar som ser ut som mögel?? Funderade på att starta en tråd och fråga hur jag ska få dem friska, men då blir jag väl helt idiotförklarad  Så jag får nog helt enkelt slänga den kirskålen och hämta ny och tiga. Marsvinen vill ha sin dagliga dos  kirskål.
blomkronan
15-06-2010, 23:46
 Vad pratar ni om??? VARIEGERAD kirskål är det någon speciell sort? Någon som har en bild att visa?? Jag tycker det verkar hel sjukt!!! odla kirskål???????
blomkronan
15-06-2010, 23:54
[attachment=51096:DSC02060.JPG][attachment=51095:DSC02058.JPG][attachment=51094: DSC02059.JPG] Denna??????? (Korten tagna 30 juni förra året)
Vad är det för speciellt med den variegerade, eftersom ni vårdar den så ömt? Jag kan inte riktigt se skillnad på den du visar, Blomkronan, och den vanliga gröna som täcker mitt trädgårdsland...
varghem
16-06-2010, 07:33
CITAT (Wilmer @ 15-06-2010, 23:43)  Tack för alla svar  men innan ni han svara hade jag klippt, tog tystnaden som ett kompakt ovetande och vågade itne chansa Fniss, tänk att höra någon tala om att kirskålen knappt är härdig, det låter lite som att "hoppas mördarsniglarna klarar sig här i vinter"... Men jag har den ju själv, den variegerade! Fick en liten bit jag varit oändligt noga med för att tillslut få en kraftigare planta i år. Så, ja, Varghem, VARIEGERAD kirskål är välkommen!! Har faktiskt en stor balja där jag odlar den gröna till marsvinen också  . Den får gula fläckar som ser ut som mögel?? Funderade på att starta en tråd och fråga hur jag ska få dem friska, men då blir jag väl helt idiotförklarad  Så jag får nog helt enkelt slänga den kirskålen och hämta ny och tiga. Marsvinen vill ha sin dagliga dos  kirskål. Men Wilmer.... kom hit o hämta marsvinsmat på väg hem varje dag... har nog så det räcker och blir över
Margith
16-06-2010, 07:44
Så här ser den variegerade ut.
[attachment=51098:100616_012.jpg] [attachment=51099:100616_014.jpg]
kerstin z5-6
16-06-2010, 08:19
Tror min variegerade har dött..Fast jag sörjer den inte så mkt , den här är ett bra alternativ om man räds kirs[attachment=51101:haq.jpg] haquetia epipactis variegata
Fröäkta vet jag inte om variegata är, men växter tenderar ju att gå tillbaka till urspunget ,kan nog ev bli en del helgröna med ur frösådd
blomkronan
16-06-2010, 08:22
MEN  Den var ju fin  En kirs! Men om den sprider sig som den andra vill man väll inte ha den i trädgården.
CITAT (blomkronan @ 16-06-2010, 09:22)  MEN  Den var ju fin  En kirs! Men om den sprider sig som den andra vill man väll inte ha den i trädgården. Jag har bara den vanliga, men har hört att den variegrade inte sprider sig lika vilt. Nu när jag ser blomkronans bilder på den vanliga tycker jag att den är ganska fin trots allt, min hinner aldrig blomma för jag är där och tar bort hela tiden. Kanske ska strunta i det och låta kirsen ta över... eller inte.
Alexander-VG-zon3
16-06-2010, 08:33
hos mig sprider den inte alls så mycket som den vanliga, visst den växer snabbt och ''sprider'' sig men inte lika mycket som den gröna.
dock har jag alltid klippt veck blommorna. så det ända sättet för mina två ruggar är igenom rötterna. med frön så kanske den får mer fart att landa längre ifrån.
Aha, nu förstod jag! Jag missuppfattade och trodde Blomkronan visade bilder på den variegerade... Det var ju ganska fint med den variegerade, men här har vi så det räcker och blir över av den gröna. Jag tycker kirsens blommor är vackra. Väldigt fina att plocka och ha i buketter och den blir man inte allergisk av, som av hundloka. Inte skräpar den så mycket heller.
Margith
16-06-2010, 09:42
Jag tycker att den variegerade är jättefin. Den är inte lika invasiv som den vanliga och den är lite tveksamt härdig. De första jag hade frösådde jag. Jag tror att jag fick tag i fröerna via STA och alla plantor blev variegerade. Samtliga dog första vintern. Sen fick jag tag på småplantor via snälla Odlaiter och de har klarat sig bättre. De växer långsamt från början, men sprider sig litegrann. Jag har ju aldrig klippt bort några blommor och därför trott att det är frösådder som dyker upp i närheten, men nu börjar jag misstänka att Flaxss har rätt, det är rotskott. De nya plantorna kommer upp alldeles bredvid de gamla. Kerstin, vill du ha några småttingar? PM:a mig i så fall. Jag har några stycken som inte är större än att de går att skicka. Wilmer, här får du gammal länk att skratta åt. Du är inte ensammen om att bli idiotförklarad, men det bjuder vi väl på? Bortskämd kirskålJag kan förresten tillägga att kirskålen frös ihjäl första vintern
Vad som är ogräs och inte ligger ju i betraktarens ögon  Jag skulle hellre ha kriskål överallt än GRÄS, fy sjutton vad gräs är trist!!!!! Sprider sig som sjutton gör det också. Kirskålen kan man ju äta och dessutom är det supernyttigt. Bara att slå av och få nya fina skott hela året. Varghem, tack, men jag åker sällan den vägen, åker över hästen hem. Eller, ja, åker via hästen snarare. Det finns kirskål hos grannarna på lotten jag plockar där  och på allmänningen. Den variegerade rör ingen!
Eva 33c
16-06-2010, 11:18
Jag har den också. Mina har aldrig blommat... Men lite "lurig" är den. Under många många år spred den sig rätt sakta och lite. Plantan jag fick, en enda pytte liten sak, sattes på en plats som är ganska torr och rätt mörk. Men de senaste åren tycker jag den plötsligt börjar ta för sig betydligt mer än tidigare vilket fick mig att bli liiite orolig. Jag har nu flyttat några plantor till en "rymningssäker" plats och satsar på att rensa bort den på sikt från det gamla stället. Min blommar som sagt aldrig, men skulle den göra det så skulle jag omedelbart ta bort dem. Någon okontrollerad frösådd vill jag inte ha hur fin den än är.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|